Damteam OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans kampioen district Oost Groningen

De 7e editie van het scholendamtoernooi voor basisschoolleerlingen in het district Oost Groningen is gewonnen door het damteam van OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans, dat evenals vorig jaar de titel prolongeerde. Daarmee komt de felbegeerde wisselbeker definitief in het bezit van OBS Houwingaham. De titelstrijd tussen de 10 finalisten in de pupillenklasse voor de groepen 7/8 speelde zich af in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten. De deelnemende scholen kwamen naast Bad Nieuweschans uit Scheemda, Nieuwe Pekela, Vriescheloo, Blijham, Heiligerlee en Winschoten, die 7 ronden “Zwitsers systeem” afwerkten. Hierbij koppelde de computer (toernooimanager) na elke ronde de viertallen met (ongeveer) hetzelfde aantal punten aan elkaar. Volgens deze methode wist het team van OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans, dat werd gevormd door Dana, Justin, Harm-Jan en Janick, al haar partijen winnend af te sluiten. Goede tweede werd het 2e team van SWS De Driesprong uit Vriescheloo, dat bestond uit Jurgen, Patrick, Falco en Niek. Op een keurige derde plaats eindigde het 2e team van CBS Groen van Prinstererschool uit Nieuwe Pekela dat dit jaar debuteerde op dit toernooi. Dit team bestond uit de spelers Norah, Julia, Jane en Rik. De organisatie was wederom in handen van de plaatselijke damclub. Daarbij fungeerden de leden Marchinus Mulder, Jan Starke, Han Tuenter en Harrie Molthoop als “tafelarbiter” en hanteerde jeugdleider Evert van Leeuwen de “toernooimanager” om elke nieuwe ronde te bepalen. OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans en SWS De Driesprong 2 uit Vriescheloo hebben zich geplaatst voor het Gronings kampioenschap op zaterdag 16 maart in Het Hogeland College in Warffum, waarbij het 2e team van CBS Groen van Prinstererschool uit Nieuw Pekela op de reservelijst komt.
Na afloop werden de prijzen uitgereikt door voorzitter Harrie Molthoop en jeugdleider
Evert van Leeuwen.

Individuele titel op 27 februari
Van alle basisscholen in gemeente Pekela, Oldambt en de voormalige gemeente Bellingwedde kunnen de leerlingen op woensdagmiddag 27 februari op gaan voor de persoonlijke titel in zowel de welpen-, als de pupillencategorie. De welpen zitten overigens in groep 4 t/m 6 en de pupillen in groep 7/8. Dit kampioenschap vindt eveneens plaats in dezelfde locatie.

Eindstand 7e scholendamtoernooi district Oost Groningen voor groep 7/8 de pupillen

1. OBS Houwingaham Bad Nieuweschans
2. SWS De Driesprong 2 Vriescheloo