Fysieke damtraining basisschooljeugd in OBS “De Tweemaster” in Winschoten

Het fysieke dammen voor de middelbare schooljeugd en senioren ligt momenteel stil door de corona maatregelen van de Rijksoverheid. Alleen de basisschooljeugd kan vooralsnog van hun geliefde sport genieten. Bij Damclub Winschoten heeft de basisschooljeugd sinds september haar intrek genomen in het gebouw van OBS “De Tweemaster” in Winschoten. Nadat het gebouw van S.V. Bovenburen in Winschoten voorlopig is gesloten voor de vaste gebruikers, heeft de jeugdafdeling een plekje gevonden bij de buren in “De Tweemaster”.

Woensdagmiddag damtraining

Hier wordt, behoudens de vakanties, voorlopig elke woensdagmiddag een damtraining verzorgd van 14:00 uur tot 15:00 uur door enkele leden van Damclub Winschoten. In dit lesuur komen allereerst, voor de beginners, de grondbeginselen van het dammen aan de orde. In de eerste plaats wordt uitgelegd hoe een dambord moet liggen om een wedstrijd te spelen.

Spelregels/demonstratiebord

Voor de nieuwkomers gaan eerst de spelregels de revue passeren. Daarna wordt onderwezen hoe een partij het beste kan worden opgezet. Tevens wordt tijd vrijgemaakt om in het eigen werkboek diagrammen op te lossen. Daarnaast worden voor het wedstrijdritme onderlinge partijtjes gespeeld. Om het dammen op een leuke manier onder de aandacht te brengen wordt een variatie aan theorie op het demonstratiebord getoond. Dan moeten we bijvoorbeeld denken aan lichte combinaties, aanvallen, verdedigen, oppositie, achterlopen, tussenlopen, tempo zet, stille zet.