NK Jeugddammen 2021

De Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) maakt reeds voorbereidingen voor het NK jeugddammen 2021. Normaliter is dit een fysiek gebeuren, echter in deze coronatijd wordt de online versie achter de hand gehouden. Kortom er wordt sowieso gedamd. De KNDB heeft daarvoor alle verenigingen opgeroepen hun jeugdleden de gelegenheid te geven zich voor 22 februari te laten inschrijven.

Coronamaatregelen

Door de coronamaatregelen vonden in 2020 geen fysieke Nederlandse Kampioenschappen plaats. Daarentegen zaten de dammers niet stil, integendeel, deze denksport is bij uitstek geschikt om online te beoefenen.

NK Jeugddammen

Het NK jeugddammen geldt voor de categorieën: welpen, pupillen, aspiranten en junioren. De organisatieplaatsen voor de halve finales zijn: Hoogeveen, Baarn, Huissen en Heerlen.  De pupillen en junioren bijten op 13 en 27 maart het spits af, daarna volgen op 3 april de welpen en 3 en 10 april de aspiranten. De jeugdige dammers werken dan zo’n 9 ronden “Zwitsers systeem” af. Binnenkort wordt daaraan het speeltempo gekoppeld. De meisjes plaatsen zich, in alle categorieën, rechtstreeks voor de NK finales, die eveneens worden afgewerkt onder de noemer “Zwitsers systeem”.

Online KNDB clubavond

Maandag t/m donderdag kunnen de liefhebbers vanaf 19:30 uur deelnemen aan de online KNDB Clubavond. Het speeltempo loopt op van “Fischer 1 minuut + 1 seconde per zet” op de maandagavond naar “Fischer 3 minuten + 2 seconden per zet” op de dinsdagavond. Vervolgens “Fischer 5 minuten + 5 seconden per zet” op de woensdagavond en tenslotte “Fischer 10 minuten + 10 seconden per zet op de donderdagavond. Spelers kunnen zich hiervoor aanmelden via de KNDB site.