Sterk debuut Demi Peters op WK jeugddammen

Van 28 oktober t/m 3 november is in Gomel (Wit Rusland) het WK dammen voor jeugdspelers afgewerkt in de categorieën welpen, pupillen, aspiranten en junioren, voor zowel jongens als meisjes. Het TeamNL KNDB was vertegenwoordigd met 23 deelnemers onder aanvoering van teamchef Rik Keurentjes uit Dieren met coach/trainers Heike Verheul uit Utrecht, Ester van Muijen uit Utrecht en Alex Mathijssen uit Nijmegen. De 12 jarige debutante Demi Peters wonend in Bunde en lid van Damclub Winschoten, kwam uit bij de pupillen meisjes (minicadets girls), samen met de 13 jarige Fernande de Graaf uit Renkum en de 13 jarige Lisa Scholtens uit Hoogeveen. Deze groep pupillen bestond uit 32 deelnemers in de leeftijd van 11 t/m 13 jaar. De Wereld Dambond (FMJD) had, voor alle disciplines, 9 ronden “Zwitsers systeem” gepland, onder een speeltempo van “Fischer 80 minuten + 1 minuut”. Dit speeltempo betekent dat de spelers na elke zet 1 bonusminuut ontvangen. Uiteindelijk kwam Demi tot een verdienstelijke score van 7 punten uit 9 partijen en bezette de gedeelde 24e plaats. Kampioene werd de 13 jarige (cMFF) Viktoryia Nikalayeva uit de Republiek Belarus met 13 punten. Donderdag 1 november werd het WK Blitz afgewerkt met eveneens 9 ronden “Zwitsers systeem” echter nu onder een speeltempo van “Fischer 5 minuten + 3 seconden”. Elke zet levert bij deze discipline 3 seconden bonus op. Hier wist Demi als 2e jaars pupil een keurige 50% score te halen met 9 punten uit 9 wedstrijden en nestelde zich op een gedeelde 16e plaats van de 39 deelnemers. (cMFF) Viktoryia Nikalayeva pakte de dubbel met 15 punten uit 9 partijen. Zowel de reguliere WK titelstrijd, alsmede het WK Blitz stond onder leiding van arbiter Bartosz Socha en was te volgen op “toernooibase dammen” van de Koninklijke Nederlandse Dambond. Uiteindelijk nam het Nederlandse team 10 medailles mee naar huis. 2 goud, 3 zilver en 5 brons. Emre Hageman (13) uit Den Haag werd wereldkampioen bij de pupillen jongens en Wouter Wolff (19) uit Groningen werd wereldkampioen Blitz bij de junioren.