Winst Han Tuenter en remise Jakob Pronk bij “Zomerdamtoernooi Friesland 2021”

Donderdag 15 juli werd in Dorpshuis “Ien en Mien” in Goutum, nabij Leeuwarden, de 4e ronde van het “Zomerdamtoernooi Friesland PFDB 2021” afgewerkt. Beide Groningse deelnemers aan dit Friese damtoernooi, Jakob Pronk uit Winschoten en Han Tuenter uit Westerlee, hadden deze ronde “Vrouwe Fortuna” aan hun zijde. Jakob Pronk werd deze ronde gekoppeld aan Eddy Drost, die in een 8 om 8 stand een beslissende voortzetting onjuist inschatte, waardoor Jakob Pronk ternauwernood de “remisehaven” nog kon binnen laveren. Met dit resultaat klom Jakob naar een keurige 3e plaats in het tussenklassement met 5 punten uit 4 partijen. Han Tuenter uit Westerlee liet zich, na 2 nederlagen, het zoet van een overwinning goed smaken. Han kon namelijk tegen Gerard Weinans niet terugzien op zijn goede spel, maar wist uiteindelijk wel beide punten te pakken. Met deze uitslag steeg Han Tuenter 4 plaatsen in het klassement met 3 punten uit 4 partijen en kon vervolgens de “rode lantaarn” overdragen aan zijn tegenstander Gerard Weinans. De 5e ronde staat dinsdag 20 juli gepland in het “Hof van Schoterland” te Mildam. Overigens staan Jakob Pronk en Han Tuenter beide op de ledenlijst van Damclub Winschoten.

8 ronden
Dit toernooi kent deze editie 32 deelnemers, die 8 ronden “Zwitsers systeem” spelen onder een speeltempo van “Fischer 40 minuten + 1 minuut per zet. Op 4 dinsdagen in het “Hof van Schoterland in Mildam, onder de rook van Heerenveen en 4 donderdagen in Dorpshuis “Ien en Mien” in Goutum. De deelnemers zijn virtueel ondergebracht in 3 ratinggroepen en dienen minimaal 6 ronden te spelen om mee te dingen naar de prijzen. Competitieleider bij dit Friese damtoernooi is Joop de Graaf uit Oudega.