Succes voor Han Tuenter en Jakob Pronk bij “Zomerdamtoernooi Friesland 2021”

De 5e ronde bij het “Zomerdamtoernooi Friesland PFDB 2021” is dinsdagavond 20 juli afgewerkt in het “Hof van Schoterland” in Mildam. Hierbij kwamen de twee spelers van Damclub Winschoten, Jakob Pronk en Han Tuenter goed voor de dag. Jakob Pronk (rating 1170 punten) uit Winschoten kwam namelijk in een goed opgezette partij tot een nuttige puntendeling tegen Douwe Edelenbos (rating 1288 punten) en bezet nu de 5e plaats in het tussenklassement, met 6 punten uit 5 partijen. Han Tuenter (rating 916 punten) uit Westerlee wist te winnen tegen  Joop de Graaf (rating 832 punten) uit Oudega (Smallingerland). Met dit resultaat bezet Han voorlopig de 26e plaats in het tussenklassement met 5 punten uit 5 partijen. Zowaar een keurige 50% score. Donderdagavond 29 juli gaan de deelnemers naar Dorpshuis “Ien en Mien” in Goutum voor de 6e ronde.

Jakob Pronk en Han Tuenter uit Oost Groningen

De partij Douwe Edelenbos tegen Jakob Pronk was van de opening tot het eind een gelijk opgaande wedstrijd, die Jakob in het eindspel vakkundig naar een puntendeling loodste. Gezien het ratingverschil van ruim 100 punten een keurige prestatie van Jakob en een 5e plaats in de A groep. Koploper in deze A groep is MF Jan van Dijk uit Ureterp met een 100% score. Jan van Dijk (rating 1408) was dit jaar zelfs NK finalist. Han Tuenter zette zijn zegetocht voort. In de 4e ronde won Han namelijk tegen Gerard Weinans en deze ronde winst tegen Joop de Graaf. Han (zwart) en Joop (wit) begonnen samen met een rustige partijopbouw. In het middenspel nam Joop een 2 om 2 ruil, die een voorpost voor Joop op veld 19 opleverde. Echter, deze voorpost gebruikte Han voor een verrassende tegencombinatie met een schijf op de “doorbraaklijn”. (veld 45). Dit verkregen voordeel bouwde Han Tuenter met de juiste techniek uit naar winst.

Virtueel klassement

De 32 deelnemers zijn, door de organisatie, virtueel ondergebracht in drie ratinggroepen. Grofweg zitten in de A groep spelers met een rating hoger dan 1100 KNDB punten. Groep B spelers met een rating van 900 punten tot 1100 punten. In de C-groep tenslotte deelnemers tot 900 ratingpunten. Dit toernooi staat overigens onder auspiciën van de Provinciaal Friese Dambond (PFDB).