Sterke start Jakob Pronk en Han Tuenter bij Zomerdamtoernooi in Friesland

Dinsdagavond 22 juni is weer fysiek gestart met het traditionele “Zomerdamtoernooi Friesland PFDB 2021”. In 2020 werd het toernooi namelijk afgelast door de coronamaatregelen van de overheid. De 30 deelnemers zijn virtueel ondergebracht in 3 ratinggroepen, waarbij 8 ronden “Zwitsers systeem” staan gepland onder en speeltempo van “Fischer 40 minuten + 1 minuut per zet”. Op dinsdag 22 juni, 6 juli, 20 juli en 3 augustus is de speellocatie het “Hof van Schoterland” in Mildam, de thuisavond van Damclub Heerenveen. Op de donderdagavond 1 juli, 15 juli, 29 juli en 12 augustus zijn de spelers te gast bij “Ien en Mien” in Goutum, de “thuishaven” van Damclub Huizum. Om in de einduitslag opgenomen te worden en in de prijzen te vallen, dienen minimaal 6 ronden te worden gespeeld. Het toernooi staat overigens onder auspiciën van de Provinciaal Fries Dambond (PFDB) met als competitieleider Joop de Graaf uit Oudega.

Sterke start Jakob Pronk en Han Tuenter

Jakob Pronk uit Winschoten kwam de eerste ronde uit tegen Tabe de Vries (DC Heerenveen). Na een rustig opgebouwde partij kreeg Jakob voordeel, wat de basis vormde voor de latere zege. Han Tuenter uit Westerlee kwam in de eerste ronde tot een puntendeling met Piet Wiersma. Qua ratingpunten is Jakob Pronk in de A groep ingedeeld en Han Tuenter in de B groep. Het wedstrijdschema voor de tweede ronde wordt op de speeldag bekend gemaakt.