“Dag van het Park” geslaagd voor Damclub Winschoten

Zondagmiddag 29 mei was de “Dag van het Park” in Winschoten een groot succes voor alle deelnemers. Het geheel stond onder auspiciën van stichting “ZO Groningen” en begon officieel om 13:00 uur en speelde zich af op de grens Rosarium en het Stadspark in de Rozenstad. De organisatie had, bij monde van Mick Zuurman, alle sportverenigingen in de gemeente Oldambt uitgenodigd, hier aan deel te nemen. Het talrijke publiek kon, vervolgens op deze laagdrempelige wijze kennis maken met een diversiteit aan sporten en/of bezigheden.

Oorsprong “Dag van het Park”

De “Dag van het Park” is eind vorige eeuw een initiatief geweest van de ANWB en was in eerste instantie in het leven geroepen om meer aandacht te vragen voor het groen in de stad. De toenmalige gemeente Winschoten heeft vanaf het begin de sportverenigingen betrokken bij dit initiatief om op deze manier hun sport te promoten.

Damclub Winschoten

Damclub Winschoten is onderhand een vaste deelnemer op de “Dag van het Park” en heeft ook nu weer het publiek laten genieten van deze vorm van denksport. Vooral het grote dambord van 3 bij 3 meter was vooral bij de jeugdspelers een echte “publiekstrekker”. Daarnaast konden liefhebbers op “gewone” borden in alle rust een partijtje spelen.

Sneldammen laatste clubavond seizoen 2021 – 2022

Woensdagavond 1 juni wordt het seizoen 2021 – 2022 bij Damclub Winschoten afgesloten met een sneldamtoernooi. Afhankelijk van de deelname worden ongeveer 7 ronden “Zwitsers systeem” afgewerkt onder een speeltempo van “Fischer 5 minuten + 5 seconden per zet”. Allereerst komen woensdagmiddag tussen 15:00 en 16:00 uur de basisschoolleerlingen nog langs voor hun laatste trainingsmiddag van dit seizoen. Overigens, vanaf 7 september start het nieuwe damseizoen 2022 – 2023 met de onderlinge competitie.

Jacob Pronk en Janick Lanting naar Huissen voor halve finale NK dammen

Zaterdag 4 juni reizen Jacob Pronk uit Winschoten en Janick Lanting uit Bad Nieuweschans af naar het Gelderse Huissen voor halve finale NK  dammen, respectievelijk bij de senioren en aspiranten. Jacob Pronk neemt het dan, in groep C, met zwart in de laatste partij op tegen Martin van Dijk. Het speeltempo bedraagt “Fischer 80 minuten + 1 minuut per zet”. Bij de halve finale NK voor aspiranten, staan zaterdag de 4 resterende ronden op het programma. Hierbij wordt het “Zwitsers systeem” toegepast, onder een speeltempo van “Fischer 30 minuten + 15 seconden per zet”.

Janick Lanting naar NK sneldammen

De 15 jarige Janick Lanting uit Bad Nieuweschans neemt zaterdag 11 juni deel aan het NK sneldammen voor aspiranten. Als Gronings kampioen heeft Janick zich geplaatst voor dit evenement, dat wordt afgewerkt in Apeldoorn. Het speeltempo bedraagt “Fischer 5 minuten + 5 seconden per zet”.