Han Tuenter uit Westerlee naar “Zomerdamweek DCH Heerenveen”

Van maandag 11 t/m vrijdag 15 juli staat de “Zomerdamweek DCH Heerenveen-Mildam 2022” op de wedstrijdkalender van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB). Dit toernooi speelt zich af in het “Hof van Schoterland” in Mildam, de thuishaven van Damclub Heerenveen. De ongeveer 30 deelnemers werken dan in één groep 8 ronden “Zwitsers systeem” af, onder een speeltempo van “Fischer 40 minuten + 1 minuut per zet”. Maandag en vrijdag staat één ronde gepland en op dinsdag, woensdag en donderdag 2 ronden. Virtueel zijn de spelers verdeeld in 3 ratinggroepen. Naast de veelal Friese deelnemers neemt ook Han Tuenter uit Westerlee deel.

Zomertoernoooien

Om de zomermaanden te overbruggen, waarin over het algemeen de meeste clubactiviteiten stil liggen, staat een keur aan zomertoernooien op de wedstrijdkalender van de KNDB. Het begint in het Spaanse Salou, daarna volgen in willigkeurige volgorde, Praag Open, Baarn/Soest Open, Rotterdam Open, Heerhugowaard Open, Nijmegen Open, Brunssum Open en Hoogeveen Open sluit de rij van 15 t/m 20 augustus. De zogenaamde “Open” toernooien staan onder auspiciën van de Fédération Mondiale Jeu de Dames (FMDJ) of te wel de Werelddambond. Daarnaast loopt in Friesland van 3 mei t/m 8 augustus het “Zomerdamtoernooi Friesland Beneluxvetbv” PFDB 2022. Elke week staat namelijk één wedstrijd gepland afwisselend in Surhuisterveen en Heerenveen. Ook hier is Han Tuenter één van de 36 deelnemers en staat momenteel, in zijn ratinggroep, op de 4e plaats.

Training

Uiteraard zijn dit soort toernooien een uitstekende voorbereiding op de Nationale Competitie van de KNDB. Zaterdag 17 september, klokslag 12 uur begint namelijk deze sterke damcompetitie. De ereklasse en hoofdklasse bestaan uit 10 tallen, daarentegen wordt de eerste- en tweede klasse gevormd door 8 tallen.