Deyon en Matthijs individueel kampioen schooldammen “Regio Oost-Groningen”

Woensdagmiddag 22 februari vormde het “Theatercafé” van Cultuurhuis de Klinker in Winschoten het decor voor het 9e persoonlijk kampioenschap dammen voor basisschoolleerlingen in de “Regio Oost-Groningen”. Dit toernooi werd georganiseerd door Damclub Winschoten in samenwerking met de bibliotheek en Cultuurhuis de Klinker. Onder een grote publieke belangstelling schoven om 13.30 uur een 17 tal deelnemers achter de borden, verdeeld over groep 3 t/m 5 en groep 6 t/m 8.

De jongste groep kinderen werkten een zogenaamd rondtoernooi af, waarbij iedereen tegen elkaar een partij speelde. De groep 6 t/m 8 werkte daarentegen 6 ronden “Zwitsers systeem” af, waarbij na elke ronde spelers met een gelijk aantal punten aan elkaar werden gekoppeld. Kampioen van groep 3 t/m 5 werd Matthijs en voor groep 6 t/m 8 was de titel voor Deyon. Het technische gedeelte werd verzorgd door Jakob Pronk en Johan Mulder, waarbij Han Tuenter als tafelarbiter fungeerde met assistentie van Martin Viel. Beide kampioenen, Matthijs en Deyon, kregen uit handen van Han Tuenter een beker en de overige deelnemers een medaille.

Scholendamtoernooi

Dit evenement is, traditioneel het verlengstuk van het 9e scholendamtoernooi, dat vorige jaar in september en oktober plaats vond. Enkele deelnemers gaven nu al te kennen zich meer te willen verdiepen in de damsport, bij de “damles/breintraining” op de woensdagmiddagen in de “cursusruimte” van de bibliotheek Winschoten. Deze training wordt overigens verzorgd door leden van de plaatselijke damclub.