Aspirant Janick Lanting toonde progressie op NK dammen

Het 16 jarig damtalent Janick Lanting uit Bad Nieuweschans heeft op de NK finale dammen voor aspiranten, dat zich afspeelde in het Kostverloren Kwartier in de Groningse wijk Kostverloren, een sterke indruk achtergelaten. Vooral de partijopbouw was hoopgevend volgens de kenners. Het begon, maandag 22 april enigszins stroef, maar naarmate het toernooi vorderde kwam het spel van Janick steeds beter uit de verf. Dinsdagmiddag kwam Siebe Kortleven nog met de schrik vrij na 2 schoten voor “open doel”.  Vrijdagmorgen had Janick tegen, de latere, kampioen Alexei Ovsyanko tot het middenspel een gelijkwaardige stand op het bord gekregen, waarna een minder sterke voortzetting zijn latere nederlaag inluidde. Maar vooral de laatste wedstrijd, op zaterdag 29 april tegen topper Matheo Boxum, speelde Janick subliem naar remise. Toptalent Matheo Boxum heeft namelijk een KNDB rating van ruim 1300 punten en Janick ruim 900 punten. Dit leverde Janick zelfs een “blauwe” notering op in de uitslagenlijst. Janick behaalde tenslotte met winst tegen Bart Jan Kortleven, remise tegen Siebe Kortleven en een puntendeling tegen Matheo Boxum in totaal 4 punten.

Damgenootschap Het Noorden uit Groningen

De organisatie berustte, onder auspiciën van de KNDB, bij Damgenootschap Het Noorden uit Groningen. Bij dit zogenaamde rondtoernooi was het speeltempo “Fischer 80 minuten + 1 minuut per zet”. Deze NK finale duurde van maandag 22 april t/m zaterdag 29 april, waarbij op alle dagen één ronde stond gepland, met op dinsdag, woensdag en vrijdag 2 ronden. De partijen werden gespeeld op zogenaamde “elektronische” borden, waarbij de zetten, met een lichte “vertraging” live voor de liefhebbers waren te volgen op bijvoorbeeld de mobiele telefoon, laptop of iPad. Na afloop van dit toernooi werden de prijzen uitgereikt door Danny Staal (MF) als woordvoerder van de organiserende vereniging. Met deze NK finale heeft Janick Lanting zijn aspiranten tijdperk afgesloten en maakt volgend jaar zijn opwachting bij de junioren. Om in het wedstrijd ritme te blijven neemt Janick sowieso deel aan “Hoogeveen Open” dat, traditioneel, in week 33 staat gepland. Tussendoor komt, 10 juni, dan nog het NK sneldammen in het Zuid Hollandse Hoornaar voorbij.

Eindstand NK finale voor aspiranten
1. Alexei Ovsyanko Eindhoven 9 – 15