Jeugdige dammers promoten simultaandammen in Oost-Groningen

Nu het damseizoen 2022 – 2023 ten einde loopt in Oost-Groningen werd dit, door Damclub Winschoten, afgesloten met simultaanseances. Dit vond plaats in Cultureel Centrum De Klinker en basisschool CBS “De Vossenburcht” beide in Winschoten, waarbij in totaal ruim 40 liefhebbers genoten van deze denksport. Deze ludieke discipline van de damsport oogstte namelijk veel bijval bij de aanwezigen. Door een samenwerkingsverband tussen Cultureel Centrum De Klinker, bibliotheek Winschoten en Damclub Winschoten is de laatste jeugdtraining, op woensdagmiddag 19 juli, afgesloten met een simultaanseance gegeven door Janick Lanting uit Bad Nieuweschans. Dit gebeurde onder grote publieke belangstelling in het “theatercafé” in Cultureel Centrum De Klinker. In totaal gaven namelijk 29 liefhebbers acte de préséance, waarbij Janick het opnam tegen 13 spelers. Fianna van der Heide (9 jaar) uit Winschoten behaalde een uitstekend resultaat met haar winstpartij, plaatsgenoot Liam Norder (12 jaar) kwam remise overeen en “Leermeester” Jakob Pronk uit Winschoten elimineerde eerst de dam van Janick en kon daarna met schijfwinst de winst veilig stellen. Het 16 jarig damtalent Janick Lanting kwam uiteindelijk tot een uitstekende 21 – 5 score.

CBS De Vossenburcht

Half juli, net voor de grote vakantie, werd het damonderwijs bij CBS “De Vossenburcht” in Winschoten afgesloten met een simultaanseance verzorgd door Han Tuenter uit Westerlee.

Hier namen 6 leerlingen en 4 moeders aan deel. Eén leerling en een moeder kwamen tot een puntendeling. Han Tuenter won deze simultaansseance derhalve met 18 – 2. Bij de RK St Vitusschool in Winschoten werd het damonderwijs afgesloten met een gezamenlijke les.

Simultaandammen

Bij het simultaandammen neemt één speler het op tegen meerdere deelnemers, waarbij de simultaangever altijd de witte schijven hanteert. Het speeltempo is uiteraard afhankelijk van het aantal deelnemers en hoeveel tijd wordt besteed aan één “rondje”. De simultaangever begint namelijk met zijn “rondje” en verwacht na zijn eerste “sessie” dat de tegenstander een zet heeft bedacht en uitgevoerd. Daarna gaat het vervolgens verder met de andere partijen, tot een winnaar/verliezer, of een puntendeling op het scorebord staat. Het simultaandammen heeft als “kijkspel” eveneens aantrekkingskracht.