Elize van der Kamp gaat 28 juli simultaan dammen in “De Tjamme” in Beerta

De 12-jarige Elize van der Kamp uit Beerta gaat vrijdagmorgen 28 juli vanaf 10:00 uur  simultaandammen in verpleegcentrum “De Tjamme” in Beerta. Dit is namelijk een onderdeel van het programma “Fitter Brein” dat om de twee weken, in het zogenaamde “crea-uurtje”, de damsport doet herleven in Beerta. Een simultaan geven betekent dat één speler het opneemt tegen meerdere tegenstanders. Elize begint met de witte schijven en gaat allereerst bij alle borden één zet doen. Nadat ze weer terug is van haar eerste “rondje” moet de tegenstander waar ze is begonnen zijn of haar eerste zet doen. Daarna gaat Elize een zet bedenken en uitvoeren. Vervolgens gaat ze naar het volgende bord, waarbij Elize zelf het speeltempo bepaald. In de tussentijd dat Elize haar rondje doet kunnen de tegenstanders rustig nadenken over een zet. Deze discipline van de damsport is uitermate geschikt als kijkspel.

Fitter Brein

Dammen is hét middel om het brein fit te houden en meerdere generaties met elkaar in contact te brengen. Rondom dit idee is de damkoepel “Regiowerking Noord” en Healthy Ageing Netwerk Northern Netherlands (HANNN) ontstaan. Een innovatief nieuw netwerk is geboren: het Fitter Brein. Er wordt een duurzame infrastructuur gecreëerd van werkgroepen en organisaties in Noord Nederland die gezamenlijk het dammen stimuleren en promoten. Hierbij wordt actief de verbinding tussen jong en oud gezocht.

(Bron: HANNN project Fitter Brein)

Voorbereiding

Elize van der Kamp heeft zich met drie damdiploma’s op zak goed voorbereidt op deze simultaanseance. Tevens heeft ze aan meerdere “Regio Cup” jeugdtoernooien meegedaan met goed resultaat. 24 juni heeft Elize nog een toernooi gespeeld in het Gelderse Lunteren in het kader van een “Droomdamsters” evenement. De “Droomdamsters” willen namelijk de damsport onder de meisjes promoten en stimuleren. Elize werd in Lunteren overigens 18e in een veld van 40 meisjes, met een score van 8 punten uit 7 partijen.

Damclub Beerta

Zoals menige plaats in het begin van de vorige eeuw een damclub in haar gelederen had, is ook Damclub Beerta (DCB) in deze periode opgericht. Rond 1960 is de club echter weer opgeheven.

OBS De Uilenburcht kampioen

Saillant detail is nog dat het viertal van basisschool OBS “De Uilenburcht” uit Beerta bij het eerste scholendamtoernooi in Oost-Groningen de titel voor zich opeiste. Het schooldammen kende destijds in 2014 één leeftijdscategorie. Bij de tweede sessie werden de Landelijke richtlijnen van de KNDB aangehouden en gesplitst in groep 4 t/m 6 en groep 7/8.