Simultaandammen in “De Tjamme” in Beerta succesvol

Het samenwerkingsverband tussen verpleegcentrum “De Tjamme”, “Fitter Brein” en Damclub Winschoten kreeg vrijdag 28 juli haar hoogtepunt met een simultaanseance in “De Tjamme” verzorgd door de 12-jarige Elize van der Kamp uit Beerta. Om het damseizoen in

“De Tjamme” op een ludieke manier af te sluiten, werd hiervoor Elize van der Kamp uit Beerta benaderd. Daarvoor schoven een groepje enthousiaste bewoners vrijdagmorgen om 10:00 uur, onder grote publieke belangstelling, met Anke Sijbesma en Geert Lubberink achter de tafel. De bewoners kwamen met de goed opgezette partijen niet tot een positief resultaat. Anke Sijbesma en invaller Geert Lubberink kwamen daarentegen, op de valreep, wel tot een puntendeling. Derhalve won Elize deze simultaanseance, in een ontspannen sfeer, met 6 – 2.

Partijverloop

De (oefen)partij tegen Geert Lubberink had een interessant verloop. Elize kwam met een verrassende combinatie tot de doorbraaklijn. Na een 10 tal zetten werd de dam echter geëlimineerd, waarna het eindspel in een keurige puntendeling eindigde voor Elize. Anke Sijbesma had een gelijkwaardige partij tegen Elize, met over en weer wel kansen, echter het eindspel eindigde in een verdiende remise.

Debuut Elize

De 12-jarige Elize van der Kamp uit Beerta is jeugdlid van Damclub Winschoten en debuteerde met deze discipline in de damsport. De belangstelling voor het dammen werd bij Elize gewekt door de vele jeugdtoernooien die in de regio plaatsvonden, waar veel jeugdleden van Damclub Winschoten aan deelnamen. Onderhand heeft Elize 3 damdiploma’s op zak en is momenteel bezig met niveau 3 (het vroegere Sijbrands niveau).

Fitter Brein

In het kader van “Fitter Brein” kunnen de bewoners van verpleegcentrum “De Tjamme” elke 14 dagen de damsport beoefenen in de recreatieruimte, onder de noemer “crea-uurtje”. Dit initiatief vindt overigens plaats onder begeleiding Martin Viel en Henk Prak van Damclub Winschoten. Ook Anke Sijbesma uit de Molenstad neemt regelmatig deel aan deze activiteit.