Viertal Damclub Winschoten naar “Hoogeveen Open”

Week 33, oftewel van 14 t/m 19 augustus, staat de 14e editie van “Hoogeveen Open” op de internationale damkalender en wordt, evenals voorgaande jaren, afgewerkt in het MFC “De Magneet” in de Hoogeveense wijk Het Krakeel. Ook deze editie tekent de Hoogeveense Damclub (HDC) voor de organisatie en staat onder auspiciën van de “Fédération Mondiale du Jeu de Dames” oftewel de Werelddambond. De ruim 120 deelnemers komen naast Nederland uit onder andere Kameroen, Frankrijk, België, Litouwen, Tsjechië, Senegal, Israël, Portugal en Polen. Daarbij staan 8 ronden “Zwitsers systeem” op het programma, onder een speeltempo van “Fischer 80 minuten + 1 minuut per zet”. Alle dagen staat één ronde op de planning met op dinsdag en donderdag een dubbele ronde. Dit alles onder arbitrage van de uit België afkomstige Johan Demasure.

Vijf ratinggroepen

De deelnemers zijn virtueel ondergebracht in 5 ratinggroepen, namelijk groep 1 voor spelers boven de 2149 FMJD punten (het algemeen klassement), groep 2 van 2050 – 2149 ratingpunten, groep 3 van 1925 – 2049 punten, groep 4 van 1825 – 1924 punten en tenslotte groep 5 voor spelers met een rating tot 1825 FMJD punten. Daarnaast is er nog een klassement voor junioren, aspiranten, welpen/pupillen, dames, senioren (60+) de combinatieprijs en voor elke ronde een dagprijs. Met het huidige deelnemersveld schommelt de gemiddelde FMJD rating rond de 2020 punten. Omgerekend naar KNDB maatstaven wordt dat ca. 1030 ratingpunten.

Titelkandidaat

Alexander Schwartzman uit Israël werd vorig jaar, in Hoogeveen, met 136 deelnemers kampioen. Nadat Alexander onlangs Heerhugowaard Open heeft gewonnen, is hij wederom titelkandidaat. Schwartzman komt in de Nationale Competitie overigens uit voor de Wageningse damvereniging WSDV, die in de ereklasse vertoeft.

Damtitels

Momenteel nemen 26 spelers deel met een damtitel achter hun naam, van Internationaal Grootmeester (GMI) Internationale Meester (MI) tot Landelijke Meester (MF) Bij de dames is dat respectievelijk (GMIF) (MIF) (MFF) Tentslotte zijn er nog kandidaat Meesters bijvoorbeeld (cMF) (cMFF)

Damclub Winschoten

Vanaf de 2e editie is Damclub Winschoten deelnemer. Dit jaar reizen Rob Knevel uit Midwolda, Janick Lanting uit Bad Nieuweschans, Han Tuenter uit Westerlee en Geert Lubberink uit Winschoten daarvoor naar Zuid-Drenthe. Dit toernooi is het laatste grote evenement ter voorbereiding op de Nationale Competitie, dat zaterdag 9 september begint.

1 en 2 september komt nog het befaamde “Mello Koolman” in Groningen langs.

Toernooibase

Bij het zogenaamde “Zwitsers systeem” wordt, in Hoogeveen, de 1e ronde volgens het ratingklassement samengesteld. Bijvoorbeeld nummer 61 speelt tegen de nummer 1, nummer 62 tegen nummer 2 enzovoort. Vanaf de 2e ronde neemt de toernooimanager dit over en koppelt  spelers met hetzelfde aantal punten vervolgens aan elkaar. Na elke ronde worden de partijen in “toernooibase” gezet en kunnen dan, voor de liefhebbers, aan een analyse worden onderworpen. De eerste 12 spelers in het tussenklassement werken hun partijen af op zogenaamde elektronische borden. Deze partijen kunnen online worden gevolgd voor de “thuisblijvers”. D.m.v. een ingenieus systeem worden, na elke ronde, de ratingpunten van de deelnemers aangepast. De ratingpunten geeft namelijk de speelsterkte van de spelers weer.