Damclub Winschoten succesvol met jeugddammen

Nadat Damclub Winschoten, vorig jaar oktober, een samenwerkingsverband is aangegaan met Bibliotheek Winschoten, is het jeugddammen in de molenstad in een stroomversnelling geraakt. In de “cursusruimte” van de Bibliotheek Winschoten worden namelijk elke woensdagmiddag, van 14:00 uur tot 16:00 uur, de basisschoolleerlingen onderwezen in de beginselen van het dammen. Dan moeten we allereerst denken aan de uitleg van de spelregels. Nadat deze basis is gelegd kunnen de leerlingen opgaan voor hun damdiploma.

Diplomadammen

In grote lijnen wordt in eerste instantie aandacht besteed aan de oefeningen in het zogenaamde “werkboek”. Daarnaast wordt de theorie inzichtelijk gemaakt op het demonstratiebord.  Tenslotte spelen de leerlingen een onderlinge competitie. Als het zogenaamde werkboek is doorlopen wordt allereerst een “proefexamen” afgewerkt.

Na goed gevolg wordt dan het echte examen afgenomen.

Regio cup jeugdtoernooien

Dit seizoen kunnen de jeugdspelers tot 20 jaar deelnemen aan 5 zogenaamde Regio Cup jeugdtoernooien, in Beilen, Hoogeveen, Groningen, Winschoten en Gramsbergen. Deze toernooien zijn eind vorige eeuw in het leven geroepen door de Drentse Dambond (DDB)

De jongelui spelen dan als basis in groepjes van 8, waarna een zogenaamd rondtoernooi wordt afgewerkt. De Drentse jeugdleider Rik Smit laat de betere dammers uitkomen in groep 1 enzovoort. De beginnende spelers zitten dan in laatste groepen. Na afloop ontvangen de nummers 1 t/m 3 in elke groep een beker. De toernooien beginnen, al sinds jaar en dag, op de zaterdagen om 13:30 uur. Winschoten vormt hierop een uitzondering. Daar vindt het toernooi plaats op woensdagmiddag 21 februari, maar dan wel om 13:30 uur.

Schooldammen

In november staat het 10e scholendamtoernooi in de regio Oost-Groningen op de wedstrijdkalender. 8 november voor groep 4 t/m 6 en op 22 november voor groep 7/8. Door een samenwerkingsverband tussen Cultuurhuis De Klinker, Bibliotheek Winschoten en Damclub Winschoten wordt het schooldammen georganiseerd in het “theatercafé” van Cultuurhuis De Klinker in Winschoten.

Landelijke 2e klasse A

Damclub Winschoten heeft met de inschrijving van haar 2e team, in de Landelijke competitie, een goede zet gedaan om het jeugddammen in de Molenstad op te krikken.

Het 2e team van Damclub Winschoten is namelijk een zogenaamd “opleidingsteam” dat bestaat uit een mix van senioren en jeugddammers. Het 2e team, dat wordt gevormd door 8 basisspelers, komt uit in de 2e klasse A van de Nationale competitie. De damclubs in Gramsbergen, Dedemsvaart en Hoogeveen hebben zelfs de handen ineen geslagen en komen louter met een gecombineerd jeugdteam, dat uitkomt in de 2e klasse B. De KNDB juicht deze ontwikkeling toe om het jeugddammen in Nederland te stimuleren en te promoten.