Nipt verlies Winschoter dammers

Zaterdag 23 september stond de 2e ronde van de Nationale damcompetitie op de wedstrijdkalender. Hiervoor reisde Damclub Winschoten met beide 8-tallen naar Friesland, waar Winschoten 2 het opnam tegen Damcombinatie Fryslân 3 uit Leeuwarden en Winschoten 1 tegen DCH Heerenveen 4 uitkwam. In Leeuwarden werd gespeeld in het gebouw van buurtvereniging Insulinde en in het “Hof van Schoterland” in Mildam is de thuishaven van Damclub Heerenveen. Zowel het 1e als het 2e team verloren deze ontmoeting respectievelijk met 9 – 7 en 13 – 3. Voor het 2e team won Jan Starke, aangevuld met een puntendeling van Han Tuenter. Voor Winschoten 1 won Janick Lanting, aangevuld met remises van Jilje Scheeringa, Nikolaus Schütte zur Wick, Ben Haan, Henk Prak een Geert Lubberink. Met de aantekening dat Nikolaus Schütte zur Wick en Jilje Scheeringa zich uitstekend van hun taak kweten met een keurige puntendeling.

Uitstekende eerste wedstrijd

Twee weken geleden kwam Winschoten 1 nog goed uit de startblokken met een uitstekende puntendeling tegen Damgenootschap Het Noorden 2 uit Groningen. Maar de competitie is nog jong en de komende weken kan Winschoten 1 nog gaan zorgen voor een goede klassering. De deelname van een 2e team aan deze competitie is overigens een uitstekende zet geweest voor de ontwikkeling en de continuering van de gehele damclub.

Achteraan v.l.n.r Haykaram, Hermann,  Han, Jan, Nickey en Anne

11. Warffum 2 2 – 0 8 bp
12. TTS Surhuisterveen/Roden Leek CT 2 – 0 6 bp

Historische nederlaag Winschoten 1

Sinds de toetreding van Damclub Winschoten bij de Nationale competitie van de KNDB in seizoen 2014 – 2015 werd nog nimmer verloren van een team uit Heerenveen. Hooguit werd gelijk gespeeld, echter zaterdag 23 september bezorgde het 4e team van Damclub Heerenveen  Winschoten 1 een historische nederlaag. Na het zeldzame eerste verlies van Albertus Kamps tegen Good old Klaas Mondria, gooide Heerenveen 4 de “achterdeur in het slot” en behield de 2 bordpunten voorsprong tot voorbij de finish. Albertus Kamps was namelijk de laatste vier jaar vaste speler in het eerste team en tot zaterdag nog ongeslagen. Desondanks werd er wel gestreden voor de punten maar het mocht niet meer baten, Heerenveen 4 gaf geen krimp en won nipt met 9 – 7. Winschoten 1 kan vanaf nu in de achtervolging voor een goed resultaat in het eindklassement.

Programma 3e rond zaterdag 14 oktober 2023

DCH Heerenveen 4                                 – DG Het Noorden 2 Groningen

Winschoten 1                                           – Damcombinatie Fryslân 3 Leeuwarden

Winschoten 2                                           – Bezint Eer Gij Begint (BEGB) Britsum