Promotie Damclub Winschoten

Foto gemaakt door Geert Lubberink. (Dag van het Park)

Foto gemaakt door mevr. Rijpkema. Op de foto William, Reinout, Evelyn, Julia en Maya
Damteam CBS De Vossenburcht Winschoten

De leden van Damclub Winschoten hebben de laatste tijd flink aan de weg getimmerd om haar sport te promoten met o.a. deelname aan Salou Open, NK Schooldammen en “Dag van het Park”. Om te beginnen is zondagmiddag 26 mei  de traditionele “Dag van het Park”, uiterst succesvol verlopen. Stichting ZO Groningen had hiervoor een uitgebreid programma samengesteld, waar zo’n 60 verenigingen en organisaties aan deelnamen om hun sport c.q. activiteit te promoten. Vanzelfsprekend was daar eveneens muziek, “foodtrucks” en entertainment aanwezig. Niet onbelangrijk, op deze dag waren de weergoden ons gunstig gezind. Damclub Winschoten, Schaakclub Van der Linde en Bridgeclub uit Winschoten, besloten samen op het “denksportplein” om hun geliefde sport te promoten.

Initiatief ANWB

De “Dag van het Park” is in 2005 een initiatief geweest van de ANWB om op een positieve manier meer aandacht te vragen voor het groen in de stad. De toenmalige gemeente Winschoten “speelde hier op in” en inviteerde daarbij de sportclubs om hun activiteit/sport te promoten. Dit vond in eerste instantie plaats in het gebied achter het Rosarium tot in het achterliggende Stadpark. Momenteel nemen zo’n 60 gemeenten in Nederland deel aan deze dag die normaliter op de laatste zondag in mei staat gepland.

Finale NK-schooldammen

In het Noord-Hollandse Julianadorp vond zaterdag 25 mei de finale om het NK-schooldammen voor basisscholen plaats. Dit was overigens voor de welpen uit groep 4 t/m 6. Het welpenteam van CBS De Vossenburcht uit Winschoten had zich via de halve finale in Ureterp (4e plaats) geplaatst voor deze finale die werd gevormd door 26 viertallen. Sowieso al een puike prestatie door als enigste school uit de provincie Groningen zich te plaatsen voor deze finale. Deze finale omvatte 10 ronden “Zwitsers systeem” onder een speeltempo van ca. 25 minuten per ronde. Het gehele team dat werd gevormd door William, Reinout, Evelyn, Julia en Maya zijn “eerstejaars” (groep 4) en kunnen in deze formatie nog 2 schooljaren meespelen op dit niveau. Ondanks het enthousiasme en wilskracht was het damteam van CBS De Vossenburcht terug te vinden in de onderste regionen van het klassement. Desondanks ziet de toekomst er florissant uit voor het damteam. Om het dammen (nog) beter onder de knie te krijgen werd via het scholendamtoernooi  Damclub Winschoten in de arm genomen. Kampioen werd Groen van Prinstererschool uit Oud-Alblas.

Salou Open

Het internationaal damtoernooi in het Spaanse Salou stond van 19 t/m 27 mei op de damkalender. Onder auspiciën van de FMJD (werelddambond) stonden voor de 106 deelnemers 9 ronden “Zwitsers systeem” onder een speeltempo van “Fischer 80 + 1” gepland. Rob Knevel uit Midwolda en Jakob Pronk uit Winschoten gaven hier acte de préséance. Rob kw\am met de 51e plaats tot 9 punten en Jakob scoorde 10 punten en 32e in het eindklassement. Winnaar werd GMI Alexander Shvartsman uitkomend voor Israël (spelend in de ereklasse van de Nationale Competitie voor WSDV Wageningen) Vrijdag 24 mei stond in Salou het “Blitz toernooi” op het programma. D.w.z. 9 ronden “Zwitsers systeem” onder een speeltempo van “Fischer 5 + 3”.  Rob Knevel werd hier 19e met een 50% score en 9 punten uit 9 partijen, Jakob Pronk 5e plaats met 11 punten uit 9 partijen. Winnaar werd hier GMI Iurii Anikeev uit Oekraïne.