Frederik Bos en Jan Starke kampioen sneldammen Damclub Winschoten

Woensdagavond 29 mei is bij Damclub Winschoten het damseizoen 2023 – 2024 traditioneel afgesloten met een sneldamtoernooi. 16 leden gaven acte de préséance in het gebouw van S.V. Bovenburen aan de Tromplaan in Winschoten. De B-groep bestond uit 6 spelers, die onder een speeltempo van “Fischer 5 + 5” een zogenaamd dubbele ronde afwerkten, waarbij de spelers elkaar twee keer ontmoetten. Kampioen werd Jan Starke uit Oude Pekela, op de voet gevolgd door Jilje Scheeringa uit Finsterwolde. Goede derde werd Haykaram Zhamkochyan wonend in Winschoten.

Gedetailleerde uitslag

1., Jan Starke, Oude Pekela,                       18 punten

2., Jilje Scheeringa, Finsterwolde,               17 punten

3., Haykaram Zhamkochyan, Winschoten,    9 punten

4., Sietze Rops, Oude Pekela,                       7 punten

5., Anke Sijbesma, Winschoten,                     6 punten

6., Jamey Loots, Winschoten,                        3 punten

De A-groep bestond uit 10 deelnemers die een rondtoernooi afwerkten met een speeltempo van “Fischer 5 + 3”. Kampioen werd Frederik Bos uit Groningen, op de voet gevolgd door Jakob Pronk uit Winschoten. Goede derde werd Han Tuenter uit Westerlee.

Gedetailleerde uitslag

1., Frederik Bos, Groningen,                         14 punten

2., Jakob Pronk, Winschoten,                        13 punten

3., Han Tuenter, Westerlee,                           11 punten

4., Ben Dekens, Eext,                                      9 punten

5., Albertus Kamps, Hoogezand,                     9 punten

6., Janick Lanting, Bad Nieuweschans,           9 punten

7., Geert Lubberink, Winschoten,                    9 punten

8., Henk Prak, Winschoten,                             8 punten

9., Rob Knevel, Midwolda,                               8 punten

10., Ben Haan, Winschoten,                            7 punten

Nieuw damseizoen 2024 – 2025

Het nieuwe damseizoen 2024 – 2025 begint op de eerste woensdag in september met, traditioneel vooraf, de Algemene Leden Vergadering (ALV). Daarvoor komt het NK sneldammen langs op zaterdag 8 juni in het Nationaal Denksport Centrum (NDC) in Utrecht. Hier neemt Jan Starke uit Oude Pekela bij de senioren, tot een rating van 900 punten, aan deel. Bij de junioren Janick Lanting uit Bad Nieuwschans en bij de welpen zijn dat Albert Meezen en Bradley Kuiper beide uit Winschoten. Een week later staat in dezelfde locatie het NK voor jeugdclubteams gepland, waarbij Damclub Winschoten met een welpen viertal deelneemt. Voor de liefhebbers staat week 28 de “Damweek Mildam” op de damkalender en week 33 komt het internationaal damtoernooi “Hoogeveen Open” voor de 15e editie langs.

Foto gemaakt door Geert Lubberink. vlnr Frederik en Jan