Nationale damcompetitie seizoen 2024 – 2025 start 14 september

Zaterdag 14 september begint de eerste ronde van de Nationale Damcompetitie van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB). In tegenstelling tot voorgaande jaren heeft de KNDB de Nationale Competitie vanaf dit seizoen op meerdere fronten aangepast. Alleen de ereklasse blijft bestaan uit 10-tallen, echter bij de overige klassen zijn dat 8-tallen geworden. Tevens is het aantal teams in de ereklasse, hoofdklasse, eerste klasse en 2e klasse teruggebracht tot maximaal 10. Nadat het afgelopen seizoen een versterkte degradatie is toegepast, om de “piramidevorm” te versterken, gaan komend seizoen de kampioenen in elke klasse sowieso rechtstreeks promoveren. Daarentegen degraderen de laatste teams in alle klassen behoudens de 2e klasse. De voorwaarden voor de promotie- en degradatiewedstrijden worden binnenkort bekent gemaakt op de site van de KNDB.

Klokslag 12.00 uur

De wedstrijden beginnen landelijk om klokslag 12.00 uur onder een speeltempo van “Fischer 80 minuten + 1 minuut bonus per zet”. Dit kan overigens alleen met een zogenaamde digitale damklok. Nadat de opstellingen bekend zijn worden deze op “Toernooibase” van de KNDB gezet en kan het “thuisfront” deze inzien. Nadat de laatste partij is beĆ«indigd wordt de gedetailleerde uitslag verstuurd naar de KNDB. Partijen die zijn ingevoerd op de “tablet” kunnen direct worden geanalyseerd. De overige partijen moeten nog worden “ingevoerd” en kan de analyse uiterlijk de maandag na de wedstrijd starten.

Damclub Winschoten met twee teams in 2e klasse

Damclub Winschoten komt het nieuwe seizoen 2024 – 2025 wederom uit met twee teams. Winschoten 1 komt uit in de 2e klasse A en Winschoten 2 in de 2e klasse B. De “thuiswedstrijden” worden wederom afgewerkt in het gebouw van S.V. Bovenburen aan de Tromplaan in de Molenstad. Medio juli wordt het wedstrijdrooster bekend gemaakt en rollen de “uit”- en “thuiswedstrijden uit de koker van de KNDB. De transferperiode, om van club te veranderen, duurt overigens tot 1 juli.