Woensdag 4 september start nieuw damseizoen Damclub Winschoten

De 40 leden van Damclub Winschoten schuiven woensdag 4 september weer achter de borden voor het nieuwe damseizoen 2024 – 2025. Daarbij is de basisschooljeugd van 14:00 uur tot 16:00 uur weer welkom in de cursusruimte van de bibliotheek Winschoten. De senioren daarentegen kunnen vanaf 19:00 uur aanschuiven in het gebouw van S.V. Bovenburen aan de Tromplaan 86 in Winschoten. De senioren kunnen dit evenals vorig seizoen doen in de A groep of de B groep. De A groep werkt de partijen af met een digitale damklok onder een speeltempo van “Fischer 40 basisminuten + 1 minuut per zet”. De B groep bepalen onderling of een klok nodig is.

Training
Dit seizoen wordt voor de B groep tevens de mogelijkheid geboden zich te verdiepen in de theorie met fysieke trainingen, daarbij kunnen ook beginnende dammers aansluiten. Middelbare schoolleerlingen zijn eveneens welkom. In principe worden de grondbeginselen van het dammen belicht, met als belangrijk punt de opbouw van een partij.

Huldiging kampioenen Damclub Winschoten
Traditioneel wordt de laatste woensdag van augustus gebruikt voor de Algemene Ledenvergadering van Damclub Winschoten. De vergadering mocht zich ook dit jaar weer verheugen in een grote belangstelling. Bij het punt “onderlinge competitie” werden de prijswinnaar gehuldigd, namelijk Groep A. kampioen Jakob Pronk, 2e Ben Dekens en 3e Henk Prak. Groep B. kampioen Jan Starke, 2e Sten Doddema en 3e Haykaram Zhamkochyan.

Nationale Competitie KNDB
De Nationale Competitie van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) gaat zaterdag 14 september van start. Winschoten neemt evenals vorige jaar deel met 2 achttallen. Winschoten 1 komt uit in de 2e klasse A en Winschoten 2 in de 2e klasse B. Zowel Winschoten 1 als Winschoten 2 beginnen met een “uitwedstrijd”. Winschoten 2 gaat op bezoek bij DG Het Noorden 2 uit Groningen in het Jannes van der Wal Denksportcentrum en Winschoten 1 ontmoet Warffum 2 in Het Hogeland College (HHC) in Warffum.

Persoonlijk Provinciaal Kampioenschap (PPK)
Ook dit seizoen staat weer het persoonlijk provinciaal kampioenschap (PPK) in Groningen op de wedstrijdkalender. Deelnemers kunnen zich inschrijven voor de hoofd- of eerste klasse. Afhankelijk van het aantal deelnemers wordt het wedstrijdschema opgezet. Het speeltempo is sowieso “Fischer 40 + 1 minuut”. Waarbij de wedstrijden, bij roulatie, worden gepland op de clubavond van de deelnemende spelers. Vorig jaar was dat de woensdagavond bij Damclub Winschoten in het gebouw van S.V. Bovenburen, donderdagavond Het Huiskamercafé bij Damvereniging Warffum en vrijdagavond in het Kostverloren Kwartier in de wijk Kostverloren in Groningen bij DG Het Noorden.