Damtitel “Open Groninger Jeugd Kampioenschap” voor Demi Peters

Zaterdag 6 april vond in het gebouw van S.V. Bovenburen in Winschoten de 6e editie van het “Open Groninger Jeugd Kampioenschap” (OGJK) plaats. Provinciaal Jeugdleider Rudolf Schwab uit Westeremden kon om 13.00 uur een kleine 30 liefhebbers verwelkomen in Oost Groningen, waaronder de 13 finalisten die in één groep om de titels streden in de virtuele categorieën welpen, pupillen en aspiranten. De jeugdige dammers uit Scheemda, Heiligerlee, Beerta, het Duitse Bunde, Wedderveer, Bad Nieuweschans en Winschoten, werkten 7 ronden “Zwitsers systeem” af onder een speeltempo van ca. 30 minuten per ronde. Ondertussen had Evert van Leeuwen als jeugdleider van Damclub Winschoten, de wedstrijden voor de 1e ronde samengesteld. Vanaf de 2e ronde trad het zogenaamde “Zwitsers systeem” in werking. Evert werd hier bijgestaan door de “tafelarbiters” Jan Starke en Harrie Molthoop. Overall winnaar werd het 13 jarige pupil Demi Peters uit Bunde met 13 punten, op de voet gevolgd door Janick Lanting uit Bad Nieuweschans (12 jaar) met 12 punten en plaatsgenoot Dylano Stoter (12 jaar) met 11 punten. Bij de welpen, spelers geboren in 2009 of later, was een barrage nodig tussen Elize van der Kamp uit Beerta en Timo Bos uit Wedderveer, beide 8 jaar. Timo won deze beslissingswedstrijd en werd gehuldigd als kampioen in de welpencategorie. De aspirantentitel was voor de 15 jarige Jamey Loots uit Winschoten. Na afloop werden de prijzen uitgereikt door Evert van Leeuwen en Jan Starke.

Prolongatie titel
Met dit kampioenschap prolongeerde Demi Peters haar (overall) titel van vorig jaar, die ze toen veroverde in Kloosterburen met dezelfde score, namelijk 13 punten uit 7 wedstrijden. Hiermee treedt Demi in de voetsporen van Willem Pol uit Buitenpost die eveneens twee keer de titel veroverde. In de aspirantenklasse prolongeerde Jamey Loots uit Winschoten eveneens haar titel van vorig jaar.

Eindstand
1. Demi Peters Bunde (pupil) 13 punten