Elize van der Kamp geslaagd voor Van der Wal damdiploma

De 8 jarige Elize van der Kamp uit Beerta is woensdagmiddag 30 oktober geslaagd voor haar eerste damdiploma, namelijk het Van der Wal damdiploma. Het examen werd afgenomen door de examencommissie van Damclub Winschoten in het gebouw van S.V. Bovenburen in Winschoten.

Damcursus
Elize is voor de zomervakantie gestart met de Van der Wal damcursus dat de grondbeginselen van het dammen behandeld. Hierbij worden in eerste instantie de spelregels behandeld zoals: hoe moet het bord liggen (donker vakje links), wit begint, aanraken is zetten, meerslag gaat voor, slaan is verplicht (ook achteruit), damslag gaat niet voor, nog een belangrijke regel dat de schijven pas na een combinatie verwijderd mogen worden. Een mooi voorbeeld hiervan is de coupe Turc, of te wel de Turkse slag. Tevens passeren eenvoudige combinaties de revue, of hoe je een schijf aanvalt of een aangevallen schijf verdedigd. Ook het “offer” wordt behandeld. De “plakker” wordt behandeld en tenslotte komen de vangstellingen langs.

Vervolgcursus
Binnenkort gaat Elize verder met de vervolgstudie de “Wiersma” cursus, die uit een wit en een zwart gedeelte bestaat. Elize start dan met het eerste deel, dat stapje voor stapje verder gaat in de theorie. Daarnaast kan ze het geleerde in praktijk brengen, door oefenpartijtjes te spelen en/of deel te nemen aan Regio Cup jeugdtoernooien. De eerstvolgende Regio Cup wedstrijd vindt overigens plaats in Groningen op zaterdag 16 november.