Oost Groninger Dambond start nieuw damseizoen

De Oost Groninger Dambond (OGD) luidt dinsdagavond 5 november om 19.30 uur traditioneel het nieuwe damseizoen in met een zogenaamde “massadamkamp” in het MFC “De Binding” in Oude Pekela. Bé Brakels heeft daarvoor, als wedstrijdleider van de OGD, alle aangesloten damclubs uitgenodigd hier aan deel te nemen. Dat zijn De Vriendenkring (DVK) uit Groningen, DC Rhederweg, DC Veendam, DC Meeden, DC Pekela en Damclub Winschoten. De verenigingen kunnen deelnemen met 3, 4 of 5 tallen. Elke teamlid komt volgens een ingenieus systeem uit tegen een ander teamlid en speelt dus één wedstrijd met een speeltempo van 50 zetten in 90 minuten. Na de tijdcontrole ontvangen beide spelers daarna nog 15 minuten om de wedstrijd te beëindigen. Het team dat na afloop de meeste punten heeft vergaard is dan kampioen.

Breedtesport succesvol
Om de zogenaamde breedtesport te promoten is twee jaar geleden, de deelname opengesteld voor de beginnende dammers. Dit “laagdrempelig” concept leverde de afgelopen twee jaren maar liefst 8 enthousiaste deelnemers op, die in hun eigen tempo de wedstrijden afwerkten. In tegenstelling tot de gevorderde dammers gebruiken de beginnende dammers namelijk geen klok. Via loting zijn destijds twee viertallen gevormd, die in een halve competitie hun wedstrijden afwerkten.

Viertallencompetitie
Eind november begint de viertallencompetitie waar Rhederweg, Veendam, Meeden, Pekela en Winschoten aan deelnemen. Competitieleider Bé Brakels heeft een zogenaamde dubbele competitie opgesteld. D.w.z. dat elk team speelt een “uit” en een “thuis” wedstrijd tegen een ander team in de competitie. Meeden werkt haar “thuiswedstrijden” af op de maandagavond, Veendam en Pekela op de dinsdagavond, Winschoten op de woensdagavond en Rhederweg tenslotte op de donderdagavond, waarbij de wedstrijden nomaliter beginnen op 19.30 uur. Dit zijn tevens de clubavonden van de verenigingen. Een uitzondering hierop is Damclub Winschoten die twee clubavonden heeft.
De dinsdagavond is namelijk gereserveerd voor de beginnende dammer.