PGD Cup Jeugddamtoernooi

De Provinciaal Groninger Dambond gaat vanaf het nieuwe damseizoen 2014-2015 het jeugddammen in provincie rigoureus aanpakken. Met de toetreding van Damclub Winschoten tot de KNDB, is mede door de provinciale jeugdleider Wim Dirks uit Den Andel besloten, het nieuwe seizoen drie jeugdtoernooien te organiseren onder de noemer PGD Cup. De eerste wedstrijd vindt plaats op zaterdag 25 oktober in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten. Daarna volgen Warffum en Groningen. Deze speeldata worden binnenkort bekend gemaakt. Deze toernooien staan onder auspiciën van de Provinciaal Groninger Dambond, echter de plaatselijke damclubs staan garant voor de organisatie en prijzen. In navolging van de Drentse Dambond waar sinds jaar en dag wordt gedamd om de zogenaamde DDB Cup, heeft de provincie Groningen dit initiatief ook ter hand genomen. Na de grote vakantie worden de damclubs in het noorden met een jeugdafdeling geïnviteerd, hun jeugd af te vaardigen naar Winschoten. De deelnemers worden naar sterkte ingedeeld. In groep 1 bivakkeren de toppertjes enz. De echte beginners worden ondergebracht in de laatste groepen. Groep 1 bestaat uit 6 spelers die met behulp van de klok de partijen afwerken, de daaropvolgende groepen worden gevormd door 8 spelers. De nrs. 1,2 en 3 ontvangen een beker, de overige deelnemers worden beloond met een medaille. Naar verwachting zullen een 60 tal dammertjes de reis naar Oost Groningen ondernemen. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers zit zo rond groep 7/8 van de basisschool.

Wisselbeker
Elk toernooi kent een “dag winnaar” die de wisselbeker behoudt tot het volgende toernooi.
Daar de groepen uit 6 tot 8 personen bestaan, worden de behaalde punten omgerekend naar percentages. Na de 3 toernooien in Winschoten, Warffum en Groningen, wordt het totaal klassement opgemaakt. De winnaar van het eindklassement mag de wisselbeker, na de “dag winnaar”, de rest van het seizoen in de prijzenkast zetten.