Open Groninger Jeugd Kampioenschap Jeugddamtoernooi in Winschoten

Het jeugd damseizoen 2014-2015 in de provincie Groningen, wordt zaterdagmiddag 25 oktober, ingeluid met een individueel jeugddamtoernooi om het Open Groninger Jeugd Kampioenschap in Winschoten. De Provinciaal Groninger Dambond (PGD) heeft na het toetreden van Damclub Winschoten bij de KNDB, besloten, een jeugddamtoernooi in Winschoten te organiseren. In navolging van de Drentse Dambond, waar sinds jaar en dag 4 toernooien om de zogenaamde DDB cup plaats vinden, heeft ook de PGD gemeend hierop in te spelen. Damclub Winschoten grijpt deze mogelijkheid met beide handen aan, deze primeur groots aan te pakken. De plaatselijke damverenigingen dragen namelijk zorg voor de accommodatie en de prijzen. De 20 jeugdleden van Damclub Winschoten trokken afgelopen jaren naar diverse toernooien in Groningen en Drenthe. Dan is dit evenement natuurlijk de ultieme uitdaging deel te nemen aan deze “thuiswedstrijd”. Het toernooi wordt afgewerkt in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen. De deelnemers worden als basis ondergebracht in groepjes van 8 en spelen een zogenaamd rondtoernooi. De beginnende dammertjes worden in de laatste groepen ondergebracht en naarmate de spelers het dammen beter onder de knie hebben, worden ze in een hogere groep ingedeeld.
De wisselbeker, die nu nog in handen is van Willem Pol uit Buitenpost, wordt na afloop uitgereikt aan de topscoorder. Dit toernooi staat onder auspiciën van de Provinciaal Groninger Dambond, waarbij de PGD wordt vertegenwoordigd door hun jeugdleider Rudolf Schwab uit Westeremden. Om het “Open” karakter van het toernooi te benadrukken wordt daarnaast een invitatiegroep van maximaal 6 toppertjes uitgenodigd door de Rudolf Schwab. Naast de wisselbeker bestaan de prijzen uit bekers en medailles. Naar verwachting reizen een 60 tot 80 dammertjes in de leeftijd van 6 tot 17 jaar af naar Oost Groningen.