OBS De Tweemaster uit Winschoten kampioen schooldammen

Het vierde scholendamtoernooi voor basisschoolleerlingen in de gemeente Bellingwedde en Oldambt is woensdagmiddag 27 januari in de pupillenklasse gewonnen door het team van OBS “De Tweemaster” uit Winschoten. Dit viertal, morste geen enkel punt en wist alle wedstrijden met 8 – 0 te winnen. Deze titelstrijd voor de groepen 7 en 8 vond plaats in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten. De 15 teams werkten hier 7 ronden “Zwitsers” systeem af, waarbij elke speler per partij 12 minuten bedenktijd tot zijn beschikking kreeg. Het kampioensteam bestond uit vier leden van de (dam) familie Sibma, namelijk Merel, Thijmen, Jari en Stan en Cayn Nomden. OBS “De Tweemaster” had de wind in de zeilen, hun tweede legde namelijk beslag op het “zilver” en op een keurige derde plaats eindigde OBS De Oosterschool uit Bellingwedde. Omdat de felbegeerde wisselbeker voor de derde achtereenvolgende maal is gewonnen door “De Tweemaster” krijgt deze een definitieve plaats in de prijzenkast. De organisatie in Winschoten was in handen van de plaatselijke damclub. Beide teams van “De Tweemaster” nemen zaterdag 20 februari deel aan de Provinciale kampioenschappen in MFC “de Binding” in Oude Pekela.

Zwitsers systeem
Met de invoering van de “Toernooimanager” op de computer is het zogenaamde “Zwitsers systeem” in zwang. De eerste ronde vindt veelal plaats door loting, met die restrictie dat meerdere teams van één school de eerste ronde tegen elkaar uitkomen. Vanaf de 2e ronde werd je gekoppeld aan een team met hetzelfde aantal punten. Doordat een oneven aantal teams zich aanmelden, werd elke ronde een ander team aan de “Dummy” gekoppeld. Dit team won automatisch met 8 – 0, maar ontving een weerstandpunten. Naarmate een team uitkomt tegen een hoger viertal ontvangt het meer weerstandpunten. M.a.w. dan heeft dat viertal een zwaarder programma gehad.

4e editie

Eind 2012 werd in samenwerking met “Het huis voor de sport” de kiel gelegd voor het scholendamtoernooi in de gemeente Oldambt. Er werd toen voorzichtig gestart met één leeftijdscategorie. Het jaar erop werd de landelijke trend gevolgd, groep 4 t/m 6 en groep 7/8. Deze editie zijn eveneens de basisscholen uit de gemeente Bellingwedde benaderd, hieraan deel te nemen. Daar werd gehoor aan gegeven. CBS De Loopplank uit Blijham, OBS De Vlonder Wedde, SWS De Driesprong Vriescheloo en OBS De Oosterschool uit Bellingwolde schoven met één of meerdere viertallen aan. Om de deelnemers goed op te vangen heeft de organisatie wederom gekozen voor het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten.

NK
Het schooldammen kent in Nederland grofweg vier niveaus. Het begint met zo’n 2500 teams in de district- of regiotoernooien. Daarna volgen de Provinciale kampioenschappen. Weer een stapje verder komt de halve finale om de NK titel die in 6 groepen over Nederland is verdeeld. De nrs. 1, 2 en 3 daarvan plaatsen zich uiteindelijk voor de landelijke finale, die dan uit 18 teams bestaat.

Oost Groningen succesvol
Bij de start van het scholendamtoernooi plaatsten de teams uit Oost Groningen zich wel voor de Provinciale kampioenschappen, echter de resultaten bleven uit. Met de invoering van het persoonlijk kampioenschap kwamen de jongens en meisjes op de jeugdafdeling van Damclub Winschoten, waar ze opgingen voor hun eerste damdiploma. Dit resulteerde weer in landelijke successen. Het tweede seizoen bleef het welpenteam van OBS De Tweemaster steken op een 4e plaats in de halve finale. Vorig seizoen werd geschiedenis geschreven met een landelijke finaleplaats in de welpenklasse, dat uiteindelijk resulteerde in een gedeelde 3e plaats achter Hoogeveen, Groningen en Wageningen. Dit nagenoeg zelfde team is nu beland in de pupillenklasse dus een stapje hoger en zal proberen dit jaar de eindronden te halen.

Eindstand groep 7/8 gemeente Bellingwedde en Oldambt

1. OBS De Tweemaster 1 Winschoten 7 – 14