OBS De Tweemaster Winschoten 6e op finale NK schooldammen

De aula van het “Roelof van Echten College” in Hoogeveen was zaterdag het decor voor de finale NK schooldammen in de pupillencategorie (groep 7/8). De viertallen werkten 8 ronden “Zwitsers systeem” af onder een speeltempo van “Fischer 10+10” OBS De Tweemaster sloot deze finale af met een keurige 6e plaats. Het team uit Winschoten bestond uit 4 leden van de familie Sibma te weten Merel, Thijmen, Jari en Stan Sibam en Cayn Nomden. Topscoorder werd Merel Sibma met 9 punten uit 7 wedstrijden op de voet gevolgd door Cayn Nomden met 8 punten.

Eindstand finale NK schooldammen
1. Montessorischool Wageningen 8 – 15 56 Whl
2. St. Michaëlschool Groningen 8 – 12 55
3. De Krullevaar Hoogeveen 8 – 12 53
4. Gereformeerd Calvijnschool Hoogeveen 8 – 11 56
5. It Maitiidslibben Opeinde 8 – 9 56
6. OBS De Tweemaster Winschoten 8 – 9 45
7. De Gouden Emmer Heino 8 – 8 49
8. De Bron Molenaarsgraaf 8 – 8 43
9. Hoofstee 1 Julianadorp 8 – 8 34
10. Zonnewijzer Heerhugowaard 8 – 7 54
11. School met de Bijbel Noordeloos 8 – 7 52
12. De Kinderkring Woubrugge 8 – 7 44
13. H.J. Piekschool Wageningen 8 – 7 41
14. Reflector Heerhugowaard 8 – 6 46
15. Oranje Nassauschool Stolwijk 8 – 5 39
16. De Fakkel Goudriaan 8 – 5 38
17. De Wegwijzer Hoogblokland 8 – 4 43
18. Gerardus Majellaschool Reeuwijk 8 – 4 40

Bij gelijk eindigen telt in 1e instantie de weerstandspunten (Whl) minus de hoogste en laagste.

Individuele score van team OBS De Tweemaster

Merel Sibma 7 – 9
Cayn Nomden 7 – 8
Thijmen Sibma 6 – 7
Jari Sibma 6 – 6
Stan Sibma 6 – 4

Wedstrijdverloop
In de voorbespreking werd de deelname aan deze finale gezien als een topprestatie en dat in een ongedwongen sfeer aan dit toernooi kon worden begonnen. Let wel bij de start van het schooldammen in de regio’s schrijven zich elk jaar zo’n 2500 teams in. Als je dan uiteindelijk 6e van Nederland wordt is dit een puike prestatie. De 1e ronde werd bepaald door een geleide loting, waarbij De Tweemaster het opnam tegen De Fakkel uit Goudriaan (Zuid-Holland) Deze eerste wedstrijd werd een 4 – 4 gelijkspel. De daaropvolgende ronden werden bepaald door de “toernooimanager”, waarbij teams met hetzelfde aantal punten aan elkaar werden gekoppeld. In de 2e ronde werd De Gouden Emmer uit Heino (Overijssel) met 5 – 3 verslagen. Met een plaats in de top 5 kwam in de derde ronde de St. Michaël school uit Groningen langs, als één van de titelkandidaten. Het werd uiteindelijk 7 – 1 voor de Stadjers. Hier wist Cayn Nomden hun topscoorder Sil Bols één puntje af te snoepen. De 4e ronde werd nipt met 5 – 3 verloren tegen Reflector uit Heerhugowaard (Noord-Holland). Met dit resultaat zakten de Winschoters naar een 12e plaats. Het voordeel dat hier aan kleefde was dat de volgende ronde een school uit de onderste regionen langs kwam. Dat werd de Wegwijzer uit Hoogblokland (Zuid-Holland). De eindstand kwam uit op 6 – 2 zege voor Winschoten. Met dit resultaat schoof OBS De Tweemaster een plaatsje op naar de 11e stek. De computer bepaalde nu een wedstrijd tegen de Kinderkring uit Woubrugge (Ook uit Zuid-Holland). Dit werd wederom een 6 -2 overwinning voor het team uit Oost Groningen en steeg hiermee naar de 5e plaats. In de 7e ronde kwam de Montessorischool uit Wageningen langs als koploper in het klassement. De 8 – 0 “walk-over” bleef uit. Integendeel, Winschoten verloor nipt met 3 – 5. Thijmen Sibma zorgde voor knappe overwinning met een vloeiende combinatie. Maar de grootste pluim was voor Merel Sibma die in grote stijl één van de zusjes Gabbert een gelijkwaardige remise afdwong. Na dit verlies was het team gezakt naar de 8e plaats en moest het in de laatste ronde spelen tegen De Zonnewijzer uit Heerhugowaard (Noord-Holland) die in punten gelijk stond met De Tweemaster. Winschoten toonde zich de sterkste met een 5 – 3 zege, en steeg naar de 6e plaats, echter net buiten de bekers. Desondanks konden de spelers, ouders en begeleiders terugzien op een geslaagd toernooi, waarbij De Tweemaster goed meedraaide in de subtop van Nederland.

Lange weg naar finale
De kiel voor dit succes werd uiteindelijk gelegd op het scholendamtoernooi in de Gemeente Bellingwedde en Oldambt. Op dit toernooi werd de titel binnen gehaald. Daarna kwamen de provinciale kampioenschappen langs. Hier werd De Tweemaster 2e achter de latere numero 2 van Nederland de St. Michaëlschool uit Groningen. In de halve finale om de NK titel, op zaterdag 9 april in Winschoten, stapte De Tweemaster ternauwernood met een derde plaats de finale binnen. Met uiteindelijk een keurige 6e plaats van Nederland. Saillant detail is nog dat de nrs. 1, 2 en 3 in de halve finale in Winschoten zich zaterdag nestelden op de 4e, 5e en 6e plaats. Achteraf gezien werd in Winschoten dus één van de sterkste halve finales om de Nederlandse damtitel afgewerkt.