OBS De Tweemaster uit Winschoten naar finale NK schooldammen

Het 1e damteam van OBS De Tweemaster uit Winschoten heeft zich zaterdag 9 april geplaatst voor de Landelijke finale schooldammen voor basisschoolleerlingen in de pupillencategorie groep 7/8. Onder auspiciën van de KNDB begonnen in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten 14 viertallen aan deze halve finale. Overigens, de andere halve finales vonden plaats in Reeuwijk, Purmerend, Alphen a/d Rijn, Asten en Hoogeveen. Uit alle 6 groepen plaatsten de nrs 1,2 en 3 zich voor de finale op zaterdag 21 mei in Hoogeveen. Na een inspirerende speech van Bard Boon als wethouder van sportzaken in de gemeente Oldambt, begonnen de teams aan 8 ronden “Zwitsers” systeem onder een speeltempo van “Fischer 10+10”. Kampioen werd de GBS Calvijnschool uit Hoogeveen met als tweede PCBS It Maitiidslibben uit Opeinde en goede derde OBS De Tweemaster uit Winschoten. Het team van De Tweemaster bestond uit 4 leden van de familie Sibma namelijk Merel, Jari, Thijmen en Stan Sibma en Cayn Nomden. Ook het tweede team van De Tweemaster kwam uitstekend voor de dag met een keurige 6e plaats. Dit team werd gevormd door Amanda Lich, Karsten Lich, David Pronk en Armando Doddema. De prijzen werden na afloop uitgereikt door Marchinus Mulder (73) uit Finsterwolde als oudste KNDB lid van Damclub Winschoten.

Spanning tot laatste ronde

Vanaf het begin was duidelijk dat de Calvijnschool uit Hoogeveen een maatje te groot was voor de overige deelnemende teams en werd ongeslagen kampioen. De strijd om de 2e en 3e plaats was spannend tot het einde. PCBS It Maitiidslibben uit Opeinde en OBS De Tweemaster uit Winschoten nestelden zich het gehele toernooi op de 2e en 3e plaats. Maar met het ingaan van de laatste ronde begon PCBS de Mare 1 uit Almelo nog aan de poort te rammelen. De tussenstand was toen namelijk 2e Opeinde 11 punten, Winschoten 10 punten en Almelo 9 punten. It Maitiidslibben uit Opeinde won ondertussen overtuigend met 8 – 0 van De Tweemaster 2 uit Winschoten en was dus zeker van de finaleplaats. De Tweemaster 1 uit Winschoten kwam echter niet verder dan 4 – 4 tegen OBS De Bosvlinder uit Hooghalen. Hierdoor kwam PCBS De Mare 1 uit Almelo, die met 6 – 2 won tegen CBS De Bron uit Marum, nog langszij. Beide teams kwamen dus op 11 wedstrijdpunten, maar na het optrekken van de kruitdampen bleken de totaal behaalde weerstandspunten, 75 om 74, in het voordeel van OBS De Tweemaster te werken.

Organisatie
De organisatie in Winschoten was in handen van Damclub Winschoten onder aanvoering van toernooileider Harrie Molthoop. Tevens kon de damclub beschikken over 5 “tafelarbiters” namelijk Marchinus Mulder, Jakob Pronk, Henk Prak, Jan Starke en Wijnold Broekema.
Het ict gedeelde nam Gerco Lubberink voor zijn rekening. Het toernooi werd namelijk afgewerkt met 8 ronden “Zwitsers systeem” d.w.z. de 1e ronde vond plaats volgens een loting, waarbij scholen met 2 teams direct tegen elkaar uitkwamen. Na de 1e ronde werden de teams met hetzelfde aantal punten aan elkaar gekoppeld. Om dit vlot te laten verlopen heeft de KNDB een z.g. “toernooimanager” ontwikkeld. Na afloop worden als service, alle uitslagen op “toernooibase” gezet (lees internet), waarbij belangstellenden dan in alle rust gedetailleerd de resultaten kunnen bestuderen.

Twee keer in successie

Vorig seizoen kwam het welpenteam, groep 4 t/m 6 van OBS De Tweemaster uit Winschoten, reeds in de Landelijke finale en behaalde destijds een uitstekende 4e plaats.
Met deze finaleplaats in de pupillencategorie, groep 7/8 heeft OBS De Tweemaster voor de tweede maal in successie dit resultaat bewerkstelligd. Zowaar een puike prestatie.
De aanpak van het schooldammen in Oost Groningen, dat nu haar 4e seizoen ingaat, begint zo zoetjes aan haar vruchten af te werpen. Damclub Winschoten heeft namelijk na de gemeente Oldambt, dit seizoen eveneens de basisscholen in de gemeente Bellingwedde benaderd, hetgeen heel positief werd ontvangen.

Met digitale klok
De digitale damklok heeft definitief haar intrede gedaan bij de denksporters. Ook nu werd gebruik gemaakt van dit attribuut. De klokken werden ingesteld op “Fischer 10+10” hetgeen betekent dat iedereen begon met 10 basisminuten, aangevuld met 10 bonusseconden per uitgevoerd zet.

Eindstand halve finale in Winschoten

Wlh WP SB
1. GBS Calvijnschool 1 Hoogeveen 8 – 16 54 73 53
2. PCBO It Maitiidslibben 1 Opeinde 8 – 13 51 72 46
3. OBS De Tweemaster 1 Winschoten 8 – 11 53 75 42
4. PCBS De Mare 1 Almelo 8 – 11 53 74 40
5. CBS Goede Herderschool 1 Wezep 8 – 8 49 65 31
6. OBS De Tweemaster 2 Winschoten 8 – 8 47 63 26
7. GBS Calvijnschool 2 Hoogeveen 8 – 8 43 59 28
8. PCBS De Mare 2 Almelo 8 – 8 42 58 30
9. OBS De Bosvlinder Hooghalen 8 – 7 49 62 29
10. CBS De Bron Marum 8 – 6 49 67 28
11. OBS Mienskip Buitenpost 8 – 6 48 64 28
12. PCBS It Maitiidslibben 2 Opeinde 8 – 5 46 59 23
13. CBS De Ark Daarle 8 – 5 42 50 29
14. OBS Schuilingsoord Zuidlaren 8 – 0 42 55 15

De eindrangschikking wordt bepaald aan de hand van het aantal wedstrijdpunten (teamresultaat) (2 bij winst, 1 bij gelijkspel en 0 bij verlies) Indien de wedstrijdpunten gelijk zijn dan wordt de eindrangschikking als volgt bepaald: 1. Aantal weerstandspunten (Wlh). In mindering worden gebracht de weerstandspunten van de sterkste en de zwakste tegenstander waar tegen is gespeeld. 2. Totaal aantal weerstandspunten en 3. Aantal behaalde bordpunten (SB).

De gedetailleerde uitslagen zijn terug te vinden op toernooibase.