Winschoter dammers scoren 50% op MTB Open in Hoogeveen

Het MTB Open damtoernooi in Hoogeveen gaat ook na de 7e editie, als een geslaagd evenement de geschiedenisboeken in. De organiserende Hoogeveense Damclub (HDC) kon 108 deelnemers inschrijven, die de afgelopen week 8 ronden “Zwitsers systeem” afwerkten met een speeltempo van “Fischer 80+1”. Winnaar werd Martijn van IJzendoorn MI uit Wateringen met 15 punten. Tweede werd Internationaal Grootmeester (GMI) Macodou N’Diaye uit Senegal met 12 punten en derde Sven Winkel MI uit Den Haag eveneens met 12 punten. Het toernooi speelde zich af in “Het Knooppunt” in Hoogeveen. Oost Groningen was hierbij vertegenwoordigd door Gerco en Geert Lubberink uit Winschoten. Ze kwamen beide tot een verdienstelijke 50 % score. Dit laatste zomertoernooi in Nederland stond onder auspiciën van de Wereld Dambond (FMJD) met als internationaal arbiter Johan Demasure uit België.

Zwitsers systeem
Zoals gezegd werd dit toernooi, dat begon op maandag 15 augustus, gespeeld volgens het z.g. “Zwitsers systeem”. Dit betekende dat de 1e ronde volgens een geleide loting plaatsvond, waarna de computer de overige ronden voor haar rekening nam. Vanaf de tweede ronde koppelde de “toernooimanager” namelijk spelers met een gelijk aantal punten aan elkaar. Volgens deze methode werden door de spelers elke dag tot zaterdag 20 augustus één wedstrijd per dag gespeeld, met op dinsdag en donderdag twee wedstrijden. Naast een algemeen klassement waren de spelers nog virtueel ondergebracht in 3 ratinggroepen. Ditzelfde principe werd gehanteerd voor de deelnemende dames, pupillen, aspiranten en junioren. Na afloop werden de prijzen uitgereikt door Peter Mijnheer van sponsor Mijnheer Truck banden (MTB) uit Emmen. Het speeltempo van “Fischer 80+1” betekent, dat de spelers als basis 80 minuten bedenktijd krijgen toebedeeld voor elke partij, met als bonus 1 minuut per uitgevoerde zet.

Gerco en Geert
Gerco en Geert Lubberink kwamen beide tot een keurige 50 % score. Drie winstpartijen, 2 remise en 3 verliespartijen. Geert had met het ingaan van de laatste ronde reeds 8 punten bijeen gesprokkeld, maar moest het in de laatste ronde opnemen tegen Bé Eggens uit Den Haag. Na 68 zetten capituleerde Geert. Gerco daarentegen kwam na winst in de laatste ronde tegen Dick van Ommeren uit Tiel, langszij. Dit toernooi was een welkome training voor de komende bondscompetitie, die zaterdag 17 september van start gaat. Het 10 tal van Damclub Winschoten reist voor de eerste ronde dan af naar Sneek om tegen de plaatselijke damclub te spelen.