1e prijs voor Winschoters Jakob Pronk en Geert Lubberink op damtoernooi in Dedemsvaart

Donderdag 28 december vond de 30e editie van het Vrieling damtoernooi plaats in het Overijsselse Dedemsvaart. Voorzitter Gert Brink van de Dedemsvaartse damclub kon 130 liefhebbers verwelkomen, die naar rating waren ondergebracht in ere-, hoofd-, eerste-, en tweede klasse. Daarnaast namen ca. 20 huisdammers en jeugdspelers deel. In groepjes van vier werd een rondtoernooi afgewerkt onder een speeltempo van 1 uur/speler per partij. De afvaardiging uit Oost Groningen keerde met drie prijzen huiswaarts, namelijk Han Tuenter uit Westerlee werd 2e in zijn 1e klasse groep. Jakob Pronk uit Winschoten werd 1e in zijn hoofdklasse groep en plaatsgenoot Geert Lubberink 1e in zijn 1e klasse groep. Met een score van 6 punten uit 3 wedstrijden had dit voor Geert nog een vervolg. Samen met Lisa Scholtens uit Hoogeveen, Klaas Mondria uit Wolvega en Gerard Kruger uit Hengelo, die eveneens een 100% score hadden, was een barrage noodzakelijk. Dit kwartet speelde aansluitend nog een rondtoernooi met een speeltempo van (Rapid) 5 minuten/speler per partij. Geert Lubberink werd kampioen van de 1e klasse door ook deze drie partijen winnend af te sluiten. Overigens, deze 1e klasse bestond uit elf groepen van vier spelers.

Afvaardiging Oost Groningen

De afvaardiging uit Oost Groningen bestond uit Grieko Kruijer uit Wedderveer, Richard de Rooy uit Wedde, Bé Brakels uit Ter Apelkanaal, Han Tuenter uit Westerlee, Jakob Pronk, Gerco Lubberink en Geert Lubberink alle drie uit Winschoten. Jakob Pronk zat in een hoofdklassegroep met Rik Smit uit Hijken, Johan Haijtink uit Brummen en Alexander Slot uit Hoogeveen. Gerco Lubberink was in zijn hoofdklasse groep ingedeeld bij Jan Koopman uit Hengelo, Wim Koopman uit Hijken en Wouter Sosef uit Hoogeveen. Han Tuenter uit Westerlee was in zijn 1e klasse groep ingedeeld bij Wout van de Geest uit Erica, Ludwig Munnink uit Enschede en Henk Woolderink uit Rijssen. Bé Brakels werd in zijn 1e klasse groep ingedeeld bij Hilco Harms uit Balkbrug, Christiaan Groote uit Zuidwolde en Auke Koopmans uit Scharnegoutum. Grieko Kruijer uit Wedderveer en Richard de Rooy uit Wedde waren in de huisdamklasse ingedeeld bij Jan Lensink uit Nieuw-Heeten, Evert Rolleman uit Hardenberg en Gerrit Schreur uit Rheezerveen.

Geert Lubberink Kampioen 1e klasse
Geert Lubberink uit Winschoten was tenslotte in zijn eerste klasse groep ingedeeld bij Henk Kamminga uit Dronten, Henk Pruim uit Beilen en Dick Halma uit Deventer. Geert wist uiteindelijk alle partijen in het eindspel te winnen en kwam tot een 100% score. Lisa Scholtens uit Hoogeveen, Klaas Mondria uit Wolvega en Gerard Kruger uit Hengelo kwamen tot hetzelfde resultaat in hun groep. In de daaropvolgende barrage had de organisatie het speeltempo bepaald op (Rapid) 5 minuten/speler per partij. In deze sneldampartijen toonde Geert zich de sterkste, won alle partijen en kon daarna worden gehuldigd als kampioen van de 1e klasse. De deelnemers werden op rating ingedeeld, met als peildatum 1 juli 2017. Grofweg tot 1000 ratingpunten werd je geplaatst in de 1e klasse. Daarboven begon de hoofdklasse en de toppers in de ereklasse. De 2e klasse ging tenslotte tot ca. 750 ratingpunten. Zo nam Geert Lubberink met een rating van 984 punten het op tegen Henk Pruim 921 punten, Dick Halma 942 punten en Henk Kamminga met 975 ratingpunten.