Damster Demi Peters bij Centrale Meisjes Training (CMT)

De 12 jarige Demi Peters uit het Duitse Bunde is door de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) toegelaten tot de Centrale Meisjes Training (CMT). Door de prestaties op de landelijke selektiedag 13 januari in Arnhem, is Demi samen met clubgenoot Janick Lanting uit Bad Nieuweschans in de eerste instantie toegelaten tot de Centrale Pupillen Training (CPT) Daarnaast heeft de KNDB een aparte groep voor talentvolle meisjes, de CMT in Wageningen. Daar wordt 6 keer per jaar in de weekenden in het clubgebouw van de plaatselijke damclub WSDV door de dames Heike Verheul en Ester Vermuijen een training verzorgd voor deze groep, die bestaat uit een 20 tal talentvolle meisjes. Op die trainingsdagen passeren grofweg alle facetten van het dammen. M.a.w. van opening t/m eindspel en alles wat daar tussenin ligt. Voor elke training ontvangen de deelnemers eveneens de nodige theorie om “thuis” uit te werken. Daarnaast verlangt de KNDB dat deze jongelui deelnemen aan enkele damtoernooien. Demi en Janick begonnen dit jaar aan het Jeugdtoernooi in Ens (NOP). Van 13 t/m 18 augustus reizen de jongelui af naar Hoogeveen waar ze deelnemen aan het Jeugdtoernooi van MTB Open.

Jeugd via schooldammen
Demi Peters en Janick Lanting zijn beide via het schooldammen (OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans) in aanraking gekomen met de damsport. Mede door het schooldammen en “Regio Cup” jeugdtoernooien vielen hun prestaties in het oog. Na aansluiting bij de jeugdafdeling van Damclub Winschoten kregen beide al vrij snel de nodige theorie onder de knie. Na de “Sijbrands” map van de KNDB waren beide klaar voor de selectiedag van de “Koninklijke”, hetgeen een plaatsje opleverde bij de Centrale Training.