Dylano Stoter, Demi Peters en Han Tuenter kampioenen ‘’Schansker Kerst damtoernooi”

Bad Nieuweschans had zaterdag 22 december de primeur met het 1e “Schansker Kerst damtoernooi”. In etablissement “De Dansende Kater” schoven, tegen 12.00 uur, een kleine 25 dammers achter de borden, die 8 ronden “Zwitsers systeem” afwerkten onder een speeltempo van in totaal 20 minuten + 5 minuten per partij. André Winsingh uit Bad Nieuweschans nam enige tijd geleden het initiatief een damtoernooi te organiseren in het grensdorp, met als doel het dammen meer onder de aandacht te brengen bij het grote publiek. André werd, in eerste instantie, eigenlijk geïnspireerd door de plaatselijk basisschool OBS Houwingaham die enkele jaren geleden de eerste stappen zette in het schooldammen. Met dit jaar de Provinciaal Groningse damtitel op zak, voor OBS Houwingaham, kwam de komst van een damtoernooi, in een stroomversnelling. André Winsingh werd overigens bijgestaan door Evert van Leeuwen als jeugdleider van Damclub Winschoten en voorzitter Harrie Molthoop uit Winschoten die de uitslagen verwerkte met “toernooimanager”. In de gecombineerde groep beginnende dammers en jeugd, pakte de 12 jarige Dylano Stoter uit Bad Nieuweschans de titel. Tweede werd hier Richard de Rooy uit Wedde en derde Dylarius Stoter uit Bad Nieuweschans. Bij de groep clubdammers pakte de 12 jarige Demi Peters uit Bunde en Han Tuenter uit Westerlee ex aequo de titel. De derde plaats werd gedeeld door Marchinus Mulder uit Finsterwolde en Jan Starke uit Oude Pekela. Mede door de spelvreugde die de enthousiaste deelnemers aan de dag legden, gaf André Winsingh bij de prijsuitreiking te kennen, volgend jaar, in dezelfde periode wederom een toernooi te plannen.

Uitslagen
Deelnemers combinatie jeugd en beginnende dammers

Dylano Stoter
Richard de Rooy
Dylarius Stoter
Saskia van de Riet
Niels Kaan
Dana van Schaagen
Wim Westerbeek
Chantal van Schaagen
Janneke Stoter
Grieko Kruijer

Gevorderde dammers
1 en 2. Demi Peters en Han Tuenter
3 en 4. Marchinus Mulder en Jan Starke
5 en 6. Jilje Scheeringa en Geert Lubberink

De organisatie bestond uit André Winsingh, Evert van Leeuwen en Harrie Molthoop.