Demi Peters uit Bunde damkampioen 2e klasse in Dedemsvaart

Jan Starke uit Oude Pekela 1e prijs in de 1e klasse

Vrijdag 28 december vond in MFC “De Baron” in Dedemsvaart de 31e editie plaats van het traditionele Vrieling damtoernooi. Gert Brink mocht als voorzitter van de organiserende vereniging DDD uit Dedemsvaart ruim 125 dammers verwelkomen die ondertussen door Jan Siegers naar sterkte waren ingedeeld in Ereklasse, hoofdklasse, 1e klasse, 2e klasse en huisdammers. Daarnaast waren nog een 14 tal jonge dammers actief in de jeugdgroep. Als basis waren de klassen onderverdeeld in groepjes van vier deelnemers, die een zogenaamd rondtoernooi afwerkten, onder een speeltempo van 1 uur per speler/partij. Toernooiwinnaar in de ereklasse werd Internationaal Meester (MI) Michiel Kroesbergen uit het Geldersche Emst. Damclub Winschoten was met een 11 leden tellende delegatie afgereisd naar Overijssel. Grieko Kruijer en Richard de Rooy beide uit Wedderveer waren in de middenmoot terug te vinden van de huisdamklasse. De jeugdspelers Jamey Loots, Hermann Loots, Nickey Loots, Dylano Stoter, Janick Lanting en Demi Peters maakten hierbij hun debuut bij de senioren in de 2e klasse. We moeten dan denken aan een rating tot ongeveer 700 punten. Dylano Stoter uit Bad Nieuweschans, Jamey Loots, Hermann Loots en Nickey Loots alle drie uit Winschoten kwamen hierbij (nog) niet tot scoren. Daarbij werd de partijopzet en tijdverdeling goed nagestreefd. De 11 jarige Janick Lanting uit Bad Nieuweschans werd 3e in zijn 2e klasse groep met 3 punten. Het 12 jarige talent Demi Peters uit Bunde (Dld) daarentegen kwam in dezelfde klasse tot een 100% score, door alle 3 partijen winnend af te sluiten. Met dit resultaat moest ze nog wel een barrage spelen met Jacob Hart uit Enschede, die eveneens 6 punten bijeen schoof. Uiteindelijk leverde dit haar het felbegeerde kampioenschap op. In de 1e klasse kwam Jan Starke uit Oude Pekela tot een keurige 1e plaats met 5 punten uit 3 partijen. In dezelfde klasse legde Han Tuenter uit Westerlee beslag op de 3e plaats met 2 punten. Geert Lubberink uit Winschoten werd tenslotte 2e in de hoofdklasse met 4 punten.