Damclub Winschoten degradeert na 9 – 11 verlies naar 2e klasse A

Zaterdag 2 maart stond de nacompetitie voor 10 tallen van de KNDB op het programma. In deze promotie/degradatiewedstrijden nam het 10 tal van Damclub Winschoten het op tegen Damcombinatie Zaanstreek 2 uit Zaandam. Beide teams waren namelijk in de reguliere competitie op de 11e plaats geëindigd van respectievelijke de 1e klasse A en 1e klasse B. De teams werden volgens een ingenieus systeem van de “Koninklijke” aan elkaar gekoppeld. Deze wedstrijd werd afgewerkt in “Het Kooppunt” in Hoogeveen, tevens het clublokaal van de plaatselijke damclub HDC Hoogeveen. Na een spannende en gelijk opgaande wedstrijd met maar liefst 9 remises trok Zaanstreek 2 na 4½ spelen aan het langste eind en won nipt met 9 – 11. Hiermee blijft Zaanstreek 2 in de 1e klasse B. Winschoten daarentegen is, na 2 jaar 1e klasse, gedegradeerd naar de 2e klasse A. Puntendelingen waren er achtereenvolgens voor Katrinus Posthumus, Han Braakhuis, Marchinus Mulder, Bert Begeman, Frederik Bos, Geert Lubberink, Han Tuenter, Johan Mulder en Ben Dekens. Alleen Jan Starke kon net de remisehaven niet binnenvaren tegen Sijmen Hansen. Gezien het ratingverschil van 270 punten! is dit acceptabel.

Tweede 10 tal DC Winschoten
Om in te spelen op de “breedtesport actie” van de KNDB is Damclub Winschoten intern aan het inventariseren een tweede 10 tal in te schrijven bij de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) Dit team begint dan eveneens in de 2e klasse A. Deze Nationale Competitie van de KNDB bestaat momenteel uit één ereklasse groep, 2 hoofdklasse groepen, 3 eerste klasse groepen en vier groepen in de 2e klasse. Elke groep bestaat uit 12 teams, echter de 2e klasse D uit 11 teams. Na de promotie van Lelystad naar de 1e klasse A, bestaat de 2e klasse A momenteel uit BEGB uit Britsum, Damgenootschap Het Noorden 2 uit Groningen, Fryslân 3 uit Oenkerk, Heerenveen 2, Heerenveen 3, Huizum 2 uit Leeuwarden, MTB Hoogeveen 3, Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl, SSS uit Kampen, TTS uit Surhuisterveen en D.V. Warffum. Daar komt dus sowieso het eerste team van Damclub Winschoten bij. De deadline om een tweede team in te schrijven is 1 mei 2019. Het nieuwe seizoen 2019 – 2020 begint in tegenstelling tot voorgaande jaren niet in september, echter op 5 oktober 2019.
In september vindt namelijk het WK voor senioren plaats.

Gedetailleerde uitslag
DC Winschoten - DC Zaanstreek 2 Zaandam