Damtoernooi in Winschoten

Het gebouw van S.V. Bovenburen aan de Tromplaan in Winschoten is zaterdag 30 maart om 10.00 uur het decor voor een groots opgezet damtoernooi, waarbij de breedtesport de boventoon voert. Het evenement staat namelijk open voor de beginnende dammer tot de gevorderde clubdammers, voor zowel jeugdspelers als senioren. Na het succes van vorig jaar hebben de Provinciaal Groningse Dambond (PGD), Drentse Dambond (DDB) en Oost Groninger Dambond (OGD) als de Samenwerken Dambonden onder aanvoering van Bé Brakels uit Ter Apelkanaal besloten wederom te kiezen voor Winschoten. Dit gebouw is overigens ook de “thuishaven” van de plaatselijke damclub. De senioren clubdammers en sterke jeugdspelers kunnen inschrijven voor hoofdklasse, eerste klasse en tweede klasse.
De indeling geschiedt op sterkte in groepjes van 4 spelers, waarbij elke deelnemer 1 uur bedenktijd per partij krijgt. Daarnaast heeft de organisatie met het oog op de breedtesport ook nu weer gekozen de beginnende dammers te betrekken bij dit ééndaags toernooi. Deze liefhebbers werken op hun eigen niveau de partijen af. De groepsindeling is natuurlijk afhankelijk van de inschrijving. Daarnaast zal de jeugd, als basis, in groepjes van 8 een zogenaamd rondtoernooi gaan afwerken en begint derhalve om 13.30 uur. Speciaal voor deze editie is de deelname laagdrempelig gehouden en hoeven liefhebbers uiteraard geen lid te zijn van een damclub. Sterker nog, de organisatie is eigenlijk op zoek naar liefhebbers die willen beginnen met de damsport. Of herintreders natuurlijk. Wij denken dan met name aan de jeugd, die na 7 jaren schooldammen in Oost Groningen wellicht weer een toernooitje wil spelen. De deelnemers in hoofd- 1e- en 2e klasse dammen om vleesprijzen. De jeugd daarentegen speelt om bekers en medailles. De vorige editie, met 56 deelnemers, namen maar liefst 10 beginnende dammers en 16 jeugdleden deel, die zich onderhand hebben aangesloten bij een damclub. Opgave kan geschieden bij bebrakels@hotmail.nl of hkm.mulder@gmail.com Het mag natuurlijk ook via de site www.damclub-winschoten.nl. Deelname voor de senioren bedraagt tenslotte € 6,00 en voor de jeugd t/m 17 € 3,00.