OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans Gronings kampioen schooldammen

Het damteam van OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans heeft zaterdag 16 maart beslag gelegd op de provinciaal Groningse damtitel voor bassischoolleerlingen en daarmee het kampioenschap van vorig jaar geprolongeerd. De titelstrijd voor welpen, groep 4 t/m 6 en pupillen, groep 7/8, speelde zich af in het atrium van Het Hogeland College (HHC) in Warffum. Beide categorieën bestonden uit 8 viertallen. De Provinciaal Groninger Dambond (PGD) werkte hierbij nauw samen met Damvereniging Warffum. Het district Oost Groningen was met vier scholen vertegenwoordigd, namelijk CBS Groen van Prinstererschool uit Nieuwe Pekela, Samenwerkende Scholen SWS De Driesprong uit Vriescheloo, OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans en CBS De Vossenburcht uit Winschoten. Bij de pupillen legde OBS Houwingaham ongeslagen beslag op het kampioenschap. Het team bestond uit Dylarius Stoter, Dana van Schaagen, Harm-Jan Medema, Justin v/d Herik en Janick Lanting. Het kampioensteam werd begeleid door juf Lienke Naarding en meester Sander Stel. In het individuele klassement kwamen Dana en Janick tot een 100% score namelijk 14 punten, Justin 11 punten, Harm-Jan 4 punten en Dylarius 2 punten. Met de aantekening dat Justin, Dana en Janick alle wedstrijden meespeelden. Harm-Jan en Dylarius rouleerden in het team. SWS De Driesprong uit Vriescheloo en CBS Groen van Prinstererschool uit Nieuwe Pekela werden respectievelijk 7e en 8e. Bij de categorie welpen ging de titel naar de St. Michaëlschool uit Groningen. CBS De Vossenburcht uit Winschoten werd 4e. Dit team werd gevormd door Susan, Pepijn, Boudewijn en Mathijs. OBS Houwingaham en CBS De Vossenburcht hebben zich daardoor geplaatst voor de landelijke halve finale op zaterdag 13 april, waarschijnlijk in het Friese Rinsumageest. Bij de pupillen zijn dat de eerste 5 en bij de welpen de eerste 4 teams.

Eindstand welpen groep 4 t/m 6
1. St. Michaeëlschool Groningen 13 punten