Demi Peters kampioen sneldammen Damclub Winschoten

Dinsdag 4 juni werd het seizoen 2018 – 2019 bij Damclub Winschoten afgesloten met een sneldamtoernooi in het gebouw van S.V. Bovenburen. Het betrof hier de “dinsdagavond” groep. Deze groep is bewust in het leven geroepen om een goede aansluiting bij de club te creëren voor de beginnende dammer. Vanuit de club worden deze liefhebbers voorbereid op de ins en outs van de damsport. Het 13 leden tellende deelnemersveld speelde een zogenaamd rondtoernooi, waarbij iedereen één keer tegen elkaar speelde, onder een speeltempo van 5 minuten per partij/speler. Zeven spelers waren deze avond verhinderd. De 13 jarige Demi Peters uit Bunde werd kampioen met een score van 22 punten, op de voet gevolgd door Jan Starke uit Oude Pekela met 21 punten en Han Tuenter uit Westerlee met eveneens 21 punten. De onderlinge wedstrijd gaf de doorslag, die werd namelijk gewonnen door Jan, wat hem de 2e plaats opleverde. Ties Willems uit Finsterwolde maakte op deze laatste clubavond van het seizoen zijn debuut en eindigde met 8 punten op een keurige 10e plaats. Geert Lubberink bleef tenslotte in dit deelnemersveld ongeslagen.

Eindstand
1. Demi Peters Bunde 22 punten
2. Jan Starke Oude Pekela 21 punten
3. Han Tuenter Westerlee 21 punten
4. Geert Lubberink Winschoten 20 punten
5. Dylano Stoter Bad Nieuweschans 18 punten
6. Janick Lanting Bad Nieuweschans 17 punten
7. Harrie Molthoop Winschoten 16 punten
8. Nickey Loots Winschoten 10 punten
9. Evert van Leeuwen Bunde 9 punten
10. Ties Willems Finsterwolde 8 punten
11. Jamey Loots Winschoten 7 punten
12. Anke Sijbesma Winschoten 6 punten
13. Grieko Kruijer Wedderveer 5 punten

Demi Peters naar NK sneldammen
De 13 jarige Demi Peters uit Bunde neemt zaterdag 8 juni deel aan het NK sneldammen dat voor alle categorieën, onder auspiciën van de KNDB, wordt afgewerkt in het Nationaal Denksportcentrum “Den Hommel” in Utrecht. De deelnemende categorieën zijn senioren, dames, junioren, aspiranten, pupillen en welpen. Alleen de heren senioren kennen drie groepen, namelijk groep A boven de 1100 ratingpunten, groep B van 900 tot 1100 punten en tenslotte groep C tot 900 punten. Met de Groningse damtitel, in de pupillenklasse op zak, neemt Demi Peters in deze categorie deel. Deze jeugdspelers zijn overigens geboren in 2006 t/m 2008. Het speeltempo bedraagt over het hele front “Fischer 5 min + 5 sec.”.