Janick Lanting uit Bad Nieuweschans succesvol op NK sneldammen

Bij het NK sneldammen op zaterdag 11 juni in Apeldoorn legde de 15 jarige Janick Lanting uit Bad Nieuweschans beslag op een keurige 8e plaats in de A finale. Janick begon met 18 aspiranten aan de zogenaamde halve finale die bestond uit 6 ronden. De eerste twee ronden werden de deelnemers qua rating aan elkaar gekoppeld, daarna trad het “Zwitsers systeem” in werking. Met 8 punten uit 6 wedstrijden kwam Janick met een gedeelde 4e plaats in de A finale, die werd gevormd door de eerste 10 spelers van het tussenklassement. De overige 8 spelers vormden de zogenaamde B finale. In zowel de A als B finale werd daarna een rondtoernooi afgewerkt. Dit betekent dat alle spelers één keer tegen elkaar uitkomen.

Janick legde uiteindelijk met 6 punten beslag op de 8e plaats. Janick vergaarde punten met winst tegen Melvin Koullen en Daniël Boxum, aangevuld met remises tegen Dana Shulepova en Luca Smit. Zowaar een puike prestatie. Kampioen werd Roland Kreeft uit Hoogeveen met als goede tweede Daniël Boxum uit Emmeloord.

Eindstand A finale NK sneldammen aspiranten
1. Roland Kreeft 9 – 17
2. Daniël Boxum 9 – 12
3. Marjory Feyt 9 – 10
4. Fleur Kruysmulder 9 – 10
5. Sytze Spijker 9 – 9
6. Dana Shulepova 9 – 9
7. Melvin Koullen 9 – 7
8. Janick Lanting 9 – 6
9. Yuri Derks 9 – 6
10. Luca Smit 9 – 4

Gronings kampioen

Janick had zich, in het voorjaar met de Groningse sneldamtitel “op zak” geplaatst voor het NK sneldammen voor aspiranten. Janick had overigens goede herinneringen aan de speellocatie in Apeldoorn. Hier behaalde Janick namelijk in 2019 zijn eerste Nederlandse damtitel bij het persoonlijk kampioenschap voor basisschoolleerlingen.

Zomer Toernooien

Met het NK sneldammen is grofweg het damseizoen 2021 – 2022 afgesloten. Nu staan de zomer toernooien op de wedstrijdkalender. In willekeurige volgorde: Rotterdam Open, Heerhugowaard Open, Baarn Open, Nijmegen Open, Brunssum Open, Zomerdamweek  Heerenveen en Hoogeveen Open. Het zomerdamtoernooi Friesland Beneluxvet Friesland is reeds begonnen. Van 15 t/m 20 augustus neemt Janick Lanting samen met clubgenoten (Damclub Winschoten), Ben Dekens uit Eext, Han Tuenter uit Westerlee en Geert Lubberink uit Winschoten deel aan “Hoogeveen Open”.