Janick Lanting Nederlands Kampioen dammen bij schooldam-topscores-toernooi

De 12 jarige Janick Lanting uit Bad Nieuweschans is zaterdag 7 september in Apeldoorn Nederlands Kampioen dammen geworden bij het schooldam-topscorers-toernooi.
Dit toernooi werd afgewerkt in het “Denksportcentrum Noord” in Apeldoorn, het onderkomen van de plaatselijke damclub. Aanvankelijk was de planning zaterdag 29 juni, echter, door de toen verwachte hoge temperaturen, schoof de KNDB dit op naar zaterdag 7 september. De 28 deelnemers, in de pupillenleeftijd, konden zich plaatsen via de halve finale en finale NK schooldammen voor viertallen. Bij een score van minimaal 11 punten waren de jongelui van deelname verzekerd aan dit NK. Oost Groningen was hierbij vertegenwoordigd door de 12 jarige Dana van Schaagen en Janick Lanting beide van OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans. Onder leiding van KNDB schoolcoördinator Gerrit Visscher uit Heeten speelden de finalisten 7 ronden “Zwitsers systeem” onder een speeltempo van “Fischer 10 minuten + 10 seconden”. D.w.z. elke speler krijgt 10 basis minuten, met 10 bonusseconden per zet.

Janick ongeslagen kampioen
Janick Lanting en Melvin Koullen uit Heerlen maakten het spannend tot en met de laatste ronde. Beide bleven namelijk ongeslagen en deelden de punten tegen elkaar. Uiteindelijk scoorden Janick en Melvin 13 punten, echter Janick had op de eindstreep één weerstandspunt meer, waardoor hem de felbegeerde titel ten deel viel. Melvin werd dus tweede. Kay van Zelm uit Schagen eiste de derde plaats voor zich op. Dana van Schaagen uit Bunde pakte in de meisjesklasse een keurige 5e plaats. Dana en Janick zijn overigens beide lid van Damclub Winschoten. Het uitkomen tegen hoger geplaatste spelers, levert meer weerstandspunten op.

Eindstand jongensklassement
1. Janick Lanting Bad Nieuweschans 7 – 13