Henk Prak uit Winschoten 3e bij Blitz dammen in Groningen

Dinsdag 27 december vond het 1e toernooi plaats om het Noord Nederlands kampioenschap dammen, waar spelers uit de provincies Groningen, Friesland en Drenthe aan konden deelnemen. Dit 1e toernooi vond plaats in het sportcentrum van de RUG & Hanze in Groningen, onder de noemer Blitz. Hierbij speelden de 48 deelnemers 11 ronden “Zwitsers systeem” onder een speeltempo van “Fischer 5 minuten + 3 seconden per zet”. Virtueel waren de deelnemers ondergebracht in 3 ratinggroepen. Kampioen werd wereldkampioen Roel Boomstra uit Groningen met als goede tweede plaatsgenoot GMI Martin Dolfing.

Succes Damclub Winschoten

Henk Prak uit Winschoten en Han Tuenter uit Westerlee kwamen als lid van Damclub Winschoten uitstekend voor de dag in de C-groep. Henk Prak pakte een keurige 3e plaats met 12 punten uit 11 partijen en Han Tuenter eindigde in de middenmoot van dezelfde groep met 8 punten.

2e toernooi Noord Nederlands Kampioenschap dammen

Het 2e toernooi NNK Klassiek vindt plaats op zaterdag 21 januari in “Het Hof van Schoterland” in Mildam. Hier wordt gespeeld in groepen van 4 met een speeltempo van 1 uur bedenktijd per speler/partij. Voor de groepsindeling wordt rekening gehouden met de huidige ratingpunten. Het 3e Rapid toernooi staat gepland op zaterdag 18 februari in Beilen.

Hier worden groepen van 8 spelers gevormd met een speeltempo van “Fischer 10 minuten + 10 seconden per zet”. De deelnemers spelen vervolgens een zogenaamd rondtoernooi.

Eindklassement

Na het spelen van de drie toernooien wordt na zaterdag 18 februari een eindklassement opgemaakt. Op basis van resultaat en aantal partijen wordt een percentage berekend die het aantal punten weergeeft. Alle punten worden na drie toernooien bij elkaar opgeteld.