Viertal jeugdleden Damclub Winschoten naar landelijke selectiedag

Vier jeugdleden van Damclub Winschoten reizen zaterdag 9 januari af naar het Gelderse Huissen om deel te nemen aan de landelijke selectiedag van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) Het zijn drie leden van de familie Sibma uit Blijham te weten Merel 11 jaar, Jari 10 jaar, Stan Sibma 9 jaar en de 10 jarige Cayn Nomden uit Winschoten. De KNDB heeft een 5 tal trainingsgroepen die elk jaar worden “ververst”, doordat een deel van de jongelui door leeftijdsoverschrijding naar een hogere groep doorschuift. Daarnaast wordt inzet en vordering meegenomen in deze beslissing. Het kwartet dammers uit Oost Groningen gaan deze jaarlijkse testdag op voor de jongste groep de Centrale Pupillen Training (CPT). De dag begint met de vaardigheid omtrent theoretische kennis, zoals combinaties, eindspel, positiespel, dambegrippen en voorstellingsvermogen. Aan het eind van de dag vindt een blitzcompetitie plaats. Om goed voor de dag te komen is kennis van het “Sijbrandsboek” van eminent belang. Alle vragen hebben namelijk betrekking op bovengenoemd boekwerk. Mochten de jongelui de testdag goed doorstaan, dan kunnen ze naar de Centrale Pupillen Training (CPT) die 6 bijeenkomsten per seizoen kent. Trainer van de Pupillen is Alex Mathijsen uit Nijmegen.