Winschoter dammers naar MTB Open Hoogeveen

Gerco en Geert Lubberink uit Winschoten nemen van 15 t/m 20 augustus deel aan het MTB Open Internationaal damtoernooi in Hoogeveen. Op deze 7e editie schuiven in dorpshuis “Het Knooppunt” ruim 100 dammers uit alle windstreken achter de borden. Het leeuwendeel van de deelnemers komt uit Drenthe, maar daarnaast ook uit België, Curacao, Wit-Rusland, Rusland, Litouwen, Polen, Senegal en Tsjechië. Op de deelnemerslijst staan momenteel 4 grootmeester en 12 meester dammers. Het toernooi staat onder auspiciën van de Werelddambond (FMJD) en omvat 8 ronden “Zwitsers systeem” onder een speeltempo van “Fischer 80 + 1”. Op alle dagen staat 1 ronde gepland met op dinsdag en donderdag 2 ronden. Naast een algemeen klassement zijn de spelers virtueel ondergebracht in nog 4 ratinggroepen. Traditiegetrouw is de arbitrage in handen van de uit België afkomstige Johan Demasure. Hoogeveen is daarmee de laatste in een reeks van Nederlandse zomertoernooien dat begon in Bunschoten, daarna Heerhugowaard, Nijmegen en Brunssum.

Zomerstop

Het merendeel van de ruim 200 damverenigingen in Nederland kennen een zomerstop van zo’n drie maanden. Om toch in het wedstrijdritme te blijven zijn enkele decennia geleden zomerdamtoernooien in het leven geroepen. Eén van de bekendste zijn Brunssum Open gestart in 1978 en Nijmegen Open 1985. Daar zijn de laatste jaren Hoogeveen 2010, Heerhugowaard 2011 en Bunschoten 2012 bijgekomen. Aan deze toernooien nemen grofweg tussen de 100 en 150 dammers deel. In Hoogeveen is de op papier sterkste speler, Internationaal Grootmeester (GMI) Macodou N’diaye uit Senegal met een FMJD rating van 2338 punten. De andere grootmeester is GMI Aleksej Domchev uit Litouwen 2315 punten. Daarnaast nemen twee vrouwelijke grootmeesters deel in Drenthe, namelijk (GMIF) Natalia Sadowski uit Polen 2246 punten en Olga Fedorovich uit Wit-Rusland met 2217 ratingpunten. Het deelnemersveld wordt gecompleteerd door 12 spelers met een Meestertitel achter hun naam. Naast een algemeen klassement zijn er nog 4 ratinggroepen, namelijk boven de 2100 punten, 1950 tot 2099 punten, 1875 tot 1949 punten en de laatste groep tot 1875 punten. De junioren aspiranten en pupillen/welpen dingen eveneens mee om de prijzen in hun eigen categorie. Evenals voorgaande jaren is tevens een aparte jeugdgroep van 8 talenten in het leven geroepen. De talentvolle Gerco Lubberink (21) heeft een FMJD rating van 1929, Geert daarentegen zit op 1982 punten.