Damclub Winschoten aangesloten bij OGD en KNDB

Naast dat Damclub Winschoten is verbonden met de Oost Groninger Dambond is het begin vorig jaar wederom toegetreden tot de Koninklijke Nederlandse Dambond. De KNDB is de overkoepelende organisatie voor dammend Nederland. Deze stap is eigenlijk gezet om de jeugdleden een toekomst te geven. De KNDB heeft namelijk alle faciliteiten in huis om de jeugd te begeleiden in dit traject. Daarnaast heeft Damclub Winschoten zich vorig jaar met een 10 tal ingeschreven in de landelijke 2e klasse A, waar ze beslag legden op een verdienstelijke 5e plaats.

45 leden en 7 teams
Damclub Winschoten heeft momenteel 45 dammers op de ledenlijst staan, verdeelt over 25 senioren en 20 jeugdleden. Bij de senioren speelt een 10 tal mee in de landelijke 2e klasse A van de KNDB. In OGD verband één viertal in de hoofdklasse en één team in de 1e klasse.
Bij de jeugd daarentegen, kunnen de Winschoters zowel bij de welpen als de pupillen twee teams op de been brengen.

NK
Met name de jeugd van Damclub Winschoten heeft zich, vorig jaar, in totaal 9 maal geplaatst voor de aanloop naar het NK, namelijk in teamverband met één pupillen- en twee welpenteams aan het NK voor clubteams, afgelopen december in IJsselstein. In juni vorig jaar hadden de Winschoters een jeugdteam, d.w.z. een jeugdteam bestaat uit een junior, aspirant, pupillen en welpen respectievelijk aan bord 1, 2, 3 en 4. Tevens waren Niels Schuur en Glenn Bisschop geselecteerd in het provinciaal pupillenteam, dat zich plaatste voor het NK. Individueel speelde Rianne Houwen uit Heiligerlee mee om het NK voor welpen meisjes, Stan Sibma uit Blijham bij het NK benjamins en tenslotte Amanda Lich bij het NK pupillen meisjes. Gerco Lubberink plaatste zich als junior voor het NK sneldammen. Tenslotte kon de 33 jarige clubgenoot Jan Starke uit Oude Pekela meespelen om het NK sneldammen voor senioren in de klasse tot 900 ratingpunten.

Schooldammen
Het schooldammen neemt een prominente plaats in bij damclub Winschoten. De eerste aanzet is eind 2012 gekomen via het “Huis voor de Sport” dat het bestuur van de damclub stimuleerde om met de jeugd aan de slag te gaan. Na een lang traject van voorbereiding staat het scholendamtoernooi in de regio Oldambt permanent op de damkalender, met daaraan gekoppeld een persoonlijk kampioenschap. Via deze methode worden de aspirant jeugdleden enthousiast gemaakt voor de damsport, waarbij ze kunnen opgaan voor hun eerste damdiploma. De afgelopen twee jaar zijn reeds een 60 tal diploma’s uitgereikt aan de jongens en meisjes.