Amanda Lich 2e bij Groningse damtitel

Vrijdagavond 1 mei is gestreden om de persoonlijke Provinciale sneldamtitel bij de jeugd in de categorieën welp, pupil en aspirant. In het Kostverlorenkwartier in de Groningse “Schilderswijk” werden de jongens en meisjes om half vijf verwelkomt door organisator Danny Staal. De Groningse titels gingen uiteindelijk naar Sander Staal bij de welpen, Elisabeth Kramer bij de pupillen en Wouter Wolff bij de Aspiranten. Alle kampioenen zijn lid van Damgenootschap “Het Noorden” uit Groningen en nemen 13 juni deel aan het NK dammen in Utrecht. De partijen werden afgewerkt onder een speeltempo van “Fischer 5+5”.
D.w.z. 5 basisminuten aangevuld met 5 bonusminuten per zet. Bij de pupillen werd Amanda Lich uit Winschoten tweede en Niels Schuur uit Beerta 3e.

Damjeugd en shirtreclame
Damclub Winschoten was met een 8 tal dammertjes afgereisd naar Groningen, waarbij de jongens en meisjes uit Oost Groningen compleet waren uitgerust met shirtreclame. De shirts zijn het initiatief van “Nicolai’s Steekijs” uit Winschoten, in combinatie met Damclub Winschoten. Op de rugzijde staat “Nicolai’s Steekijs” en aan de voorzijde het logo van damclub Winschoten. Met de kleuren rood en blauw steekt dit goed af op de witte poloshirts. Volgende maand zal de officiële presentatie aan de pers plaatsvinden. Alleen Amanda Lich uit Winschoten en Niels Schuur uit Beerta wisten met respectievelijk een 2e en 3e plek een podiumplaats te bemachtigen. De delegatie uit Oost Groningen liet goede partijen zien, waarbij de theorie op de jeugdafdeling in de praktijk goed tot uiting kwam.

Finale
Achteraf gezien was deze geplande finale niet de ideale datum. Door de gespreide vakanties
waren veel jongens en meisjes verhinderd. De organisatie zal trachten hier volgend jaar beter op in te spelen, om zoveel mogelijk jeugdige dammers te betrekken bij deze titelstrijd.

Culinaire verzorging
Omwille dat het merendeel van de deelnemers uit de gehele provincie afkomstig is en geen gelegenheid had om thuis een maaltijd te nuttigen, had de organisatie ook nu wederom gezorgd voor de inwendige mens met een scala aan producten, voor elk wat wils.
Met dit lumineuze idee ontvingen de initiatiefnemers veel bijval van de jonge deelnemers met hun ouders en begeleiders.

Eindstand welpen

1. Sander Staal Groningen