Demi Peters uit Bad Nieuweschans geslaagd voor damdiploma “Sijbrands zwart”

De 12 jarige Demi Peters uit Bad Nieuweschans is woensdagavond in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten geslaagd voor het “Sijbrands zwart” damdiploma, de 5e in een reeks van 11. Het examen werd afgenomen op de clubavond van Damclub Winschoten waar Demi Peters onder deskundige leiding de afgelopen maanden de theorieboeken doornam. Vanaf het eerste Van der Wal diploma gaat de ontwikkeling, bij de 10 vervolgcursussen, steeds een stapje verder in de theorie. Bij “Sijbrands zwart” wordt bijvoorbeeld de nadruk gelegd op positiespel en gecompliceerde vraagstukken in zowel opening, middenspel als eindspel. Ook nu komen wederom een aantal dambegrippen langs zoals, de Hoogland aanval, Kettingstelling, Hekstelling, Klaverbladopsluiting, Voorpost/flankaanval en Centrumaanval. Daarnaast kwamen enkele combinaties zoals de Coup Napoleon, zetje van Weiss en de Boogzet langs. Als laatste kwamen streefstanden aan de orde. Ondertussen gaat Demi op voor de “Rozenburg wit” cursus, genoemd naar de reeds overleden ex wereldkampioen Piet Roozenburg uit Rotterdam.