Marchinus Mulder van Damclub Winschoten ontvangt “bondsonderscheidingsteken” van de KNDB

Marchinus Mulder (77 jaar) uit Finsterwolde mocht woensdagavond 11 december in het gebouw van S.V. Bovenburen in Winschoten, het “bondsonderscheidingsteken” van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) in ontvangst nemen van Harrie Molthoop. Marchinus Mulder was namelijk 44 jaar onafgebroken lid van de KNDB. Dit was voor Harrie Molthoop overigens de laatste officiële handeling als oud voorzitter van Damclub Winschoten.

Damloopbaan
Marchinus Mulder (1942) begon zijn damloopbaan in 1955 bij Damclub Beerta, die was aangesloten bij de Oost Groninger Dambond (OGD). Damclub Finsterwolde was namelijk net opgeheven. In 1958 maakte Marchinus echter de overstap naar Damclub Winschoten, omdat die was aangesloten was bij de KNDB. Na deze overstap kon Marchinus als jeugdlid deelnemen aan het jeugdkampioenschap van de Provinciaal Groninger Dambond (PGD).
Zijn beste prestatie was overigens 2e achter de bekende dammer Douwe de Jong van Damclub Groningen. Van 1961 tot 1963 vervulde Marchinus de militaire dienst in Hohne.
De tijdelijke overplaatsing naar Duitsland benutte Marchinus om daar het militair kampioenschap te organiseren.

Amsterdam
Na zijn militaire diensttijd vertrok Marchinus in 1963 naar Amsterdam waar hij zich aansloot bij Damclub Door Strijd Tot Overwinning (DSTO). In 1967 verhuisde Marchinus naar Amsterdam Noord en liet zich als lid inschrijven bij Damvereniging Noord. In 1971 verkaste Marchinus naar Purmerend en werd lid van Purmerend P66. Daarna ging Marchinus in 1978 dammen bij Zaandam. In 1986 verhuisde Marchinus Mulder vervolgens naar Soestdijk en werd lid van Damvereniging Soest Baarn (DVSB). In 1994 ging Marchinus wonen in Zwaag (Noord Holland) en liet zich inschrijven bij Damclub “Het Probleem” in Hoorn (Zwaag Hoorn).

In 2007 ging Marchinus weer terug naar zijn “roots” in Finsterwolde, waar hij mantelzorger was voor zijn vrouw. In de zomer van 2014 werd Marchinus wederom lid van Damclub Winschoten, waar hij tevens de laatste jaren de functie van algemeen adjunct op zich nam. De teller staat onderhand op 52 jaar lidmaatschap bij de KNDB waarvan dus 44 jaar onafgebroken. Dit laatste geldt als maatstaf voor een onderscheiding bij de KNDB. In totaal stond Marchinus Mulder bij 8 damverenigingen ingeschreven als lid.

KNDB
De Koninklijke Nederlandse Dambond is de eigenlijk de overkoepelende organisatie van dammend Nederland met vertakkingen naar de Provinciale bonden. Onder de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) vallen Damclub Roden/Leek, Damgenootschap Het Noorden uit Groningen, DV Warffum, OG Middelstum, Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl en Damclub Winschoten. Daarnaast kent Nederland nog diverse “wilde bonden”. In de provincie Groningen zijn dat naast de Nieuwe Noorder Dambond (NNDB) de Oost Groninger Dambond (OGD). Bij de OGD zijn aangesloten: De Vriendenkring (DVK) uit Groningen,
DC Veendam, Rhederweg, DC Pekela, DC Meeden en Damclub Winschoten.

Marchinus in tiental en viertal
Marchinus Mulder is nog steeds actief als basisspeler in het tiental van Damclub Winschoten dat uitkomt in de landelijke 2e klasse A en het viertal dat speelt in de hoofdklasse van de OGD.